Norwegian Air Shuttle faller kraftig på en positiv Oslo Børs, som stiger på linje med flere andre europeiske børser tirsdag.

Norwegian kom tirsdag med trafikktall for juli, som viste en passasjertrafikkvekst på seks prosent i måneden, sammenlignet med juli 2018, mens inntekt per passasjerkilometer og inntektene per tilgjengelige setekilometer var på henholdsvis 0,51 kroner, opp en prosent på årsbasis, og 0,47 kroner, opp to prosent på årsbasis.

Totalt fraktet NAS 3.714.432 passasjerer i juli, tilsvarende en nedgang på to prosent fra samme periode året før, mens kabinfaktoren var 93,5 prosent, opp fra 93,0 prosent i juli 2018.

Ventet Max-brems

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener trafikktallene kom inn som ventet.

– Jeg forventet ikke noen passasjervekst i forbindelse med at Norwegian har alle 737 Max-flyene sine på bakken. Jeg hadde heller ikke regnet med en vesentlig økning i inntjening per kilometer, fordi vektingen av langdistanse mot kort- og mellomdistanse gjør at det er mange kilometer som flys. Det drar da ned veksten man kanskje hadde sett hvis 737 Max-flyene og et normalt trafikkprogram hadde gått i Europa, sier han til TDN Direkt tirsdag.

Elnæs mener at selskapet fikk en god julimåned totalt. Norwegian skriver i pressemeldingen tirsdag at fokuset rettes vekk mot vekst til lønnsomhet, og dette tror analytikeren vi vil se mer av.

– Veksten skal vel ligge på mellom 0 til 0,5 prosent nå resten av året. Fokuset vil være på at de skal tjene mer per solgte passasjer og per fløy kilometer. Det tror jeg vil vedvare. Jeg tror de kommer til å levere på det, sier han.

Noe skjermet prispress

Lufthansa skrev i sin andrekvartalsrapport forrige uke at videre utsikter kommer til å kjennetegnes av «vedvarende overkapasitet, aggressiv konkurranse og økende prissensitiv etterspørsel», som kommer til å presse avkastningen på europeiske nettverksflyselskaps- og Eurowings-ruter.

Elnæs sier til TDN Direkt at konkurransen og prispresset gjelder primært i Sentral- og Sør-Europa.

– Norwegian har mesteparten av sin produksjon i Norge og Skandinavia, så de blir mindre påvirket av det. Noe i Spania, men mye av trafikken mellom Spania og Skandinavia selges her oppe. Det er mindre konkurranse enn hva det er der nede, så Norwegian kommer forholdsvis godt ut av det, sier han.

Utfordrende prisøkninger

Ellers sier Elnæs at han ikke venter noen vesentlig økning i billettprisene for langdistanse, og at de ikke kan regne med å øke prisene for kortdistanse da selskapet må være konkurransedyktige.

– Etter hvert som Norwegian flyr flere frekvenser mellom, la oss si, London og byer i USA, kommer man inn på et marked som er villig til å betale litt mer. En andel av passasjerene vil være villig til å betale en premie i form av fleksibel billett, sier Elnæs til TDN Direkt tirsdag.

– Ser man på totalbildet så får selskapet kanskje flere som sitter på premiumplass og flere med fleksible billetter, og da drar de opp gjennomsnittet for hver flyvning. Det er dette de jobber imot, sier han.

Gjentar kjøpsanbefalinger

Pareto Securities skriver i en oppdatering tirsdag at Norwegian rapporterte lavere enn ventet vekst i trafikktallene, men noterer at avkastningen fortsetter å øke og er på sunne nivåer.

«Oppsummert vil vi kutte våre estimater noe i etterkant av rapporten. Vi holder en kjøpsanbefaling med kursmål på 75 kroner», skriver meglerhuset i en oppdatering tirsdag.

Analytiker Ole Martin Westergaard i DNB Markets påpeker at Norwegians inntekt per passasjer per kilometer (yield) på 0,51 kroner i juli var et godt stykke unna forventningene på 0,54-0,55 kroner.

Flyskam

Meglerhuset gjentok også i forkant av dagens trafikktall en kjøpsanbefaling med kursmål 60 kroner på Norwegian.

Flyskam – som har ført til et kraftig fall i etterspørselen ved svenske flyplasser i år – brukes som en forklaring på at Norwegian ikke klarer å ta seg bedre betalt for å fylle flyene.

«Den svake utviklingen reflekterer et utfordrende marked for flyvninger på kortdistanse i Sverige, samt en svakt negativ effekt fra innfasing av ruter i Argentina,» skriver Westergaard i en oppdatering tirsdag,

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian merker lite til flyskam.
Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian merker lite til flyskam. (Foto: Fredrik Solstad)

Noe av ruteprogrammet er endret på kort varsel, og kan også gjøre det krevende å selge billetter i høyere prisklasse, ifølge analytikeren.

20 prosent mer langdistanse

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen merker imidlertid lite til flyskam. Han begrunner svak passasjernedgang i juli mot samme periode i fjor og flere kilometer fløyt med økning på langdistanse.

– Det skyldes at vi flyr 20 prosent mer langdistanse enn samme periode i fjor, og en liten nedgang på kortdistanse.

Norwegian-aksjen henter seg noe inn igjen tirsdag etter å ha vært ned omkring ni prosent knappe timen etter børsåpning. Aksjen faller tirsdag 4,7 prosent til 39,4 kroner.

Mandag steg Norwegian hele 5,6 prosent i et ellers ildrødt børsmarked, der hovedindeksen endte ned hele 2,2 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.