Ferske aksjonæroversikter viser at fergereder Olav Nils Sunde satser titalls millioner på at Norwegian-sjef Bjørn Kjos klarer det han selv aldri fikk til: å skape et levedyktig lavprisselskap i luften.
Hans heleide industrikonsern O.N. Sunde, som ledes av sønnen Alexander Sunde, dukker mandag opp på listen over de 30 største aksjonærene i Norwegian med 200.000 aksjer. Det gjør Sunde til 23. største aksjonær med 0,44 prosent av de utestående aksjene.
Mandag er aksjeposten verd 26,6 millioner kroner.
O.N. Sundes porteføljeforvalter Andreas Ringen ønsker ikke å kommentere investeringen utover at de gikk inn etter at Norwegian varslet ny milliardemisjon 29. januar.
Satset selv på lavpris
Næringslivslederen, investoren og milliardæren Olav Nils Sunde eier gjennom O.N. Sunde hele fergerederiet Color Line og en rekke sports- og klesbutikker gjennom Gresvigkonsernet og Voice.
Da han i 1998 tok kontrollen over Color Group opprettet han samtidig lavprisselskapet Color Air. Flyselskapet ble stablet på bena i januar 1998 og skulle gi SAS og Braathens konkurranse da Gardermoen åpnet høsten 1998.
Color Group mot børsColor Air satset på rutenettet Oslo-Trondheim-Ålesund og billettprisene skulle vært rundt 500 kroner. Sunde leide to Boeing 737 av typen 300 og 400 som han ville fylle opp med passasjerer som vanligvis ikke pleide å fly. Men SAS og Braathens skrudde ned prisene. Konkurransen ble for tøff. Color Air skyldte sine kreditorer godt over 100 millioner kroner og skal ha trengt rundt en halv milliard for å komme på bena igjen etter store underskudd.
Høsten 1999 hadde selskapet sine siste flyvninger før det gikk konkurs.
Et par år senere kjøpte Olav Nils Sunde seg opp i det stille i Braathens. Etter hvert seilte hans Color Group opp som tredje største aksjonær i Braathens med rundt ti prosent av aksjene.
Det har ikke lykkes DN å komme i kontakt med Olav Nils Sunde eller Alexander Sunde.
Kan gå på store tap
Mandag fortsetter Norwegian å falle på børs. Analytikere har i flere uker spekulert i hvor lenge selskapet kunne klare seg uten å hente penger før man havnet i brudd med lånebetingelsene.
Norwegian ga analytikerne svar forrige tirsdag. Selskapet skal nå hente tre milliarder kroner i en fortrinnsrettet og garantert emisjon. Samme dag falt aksjekursen 15 prosent.
Det er i etterkant av dette at Sunde skal ha kjøpt Norwegian-aksjer. Men skipsrederen kan ikke regne med en solid gevinst med det samme. I hvert fall ikke hvis man skal tro Sparebank 1 Markets.
Meglerhuset tok Norwegian inn i sin aksjeportefølje forrige uke i tro om at selskapet skulle bli solgt. Mandag forsvinner aksjen ut igjen. Kursen skal kraftig ned, mener meglerhuset.
Tror kursen skal ned minst 50 prosent
Emisjonen i Norwegian er nemlig bygget opp slik at alle aksjonærer får tegningsretter tilsvarende sin eierandel. Disse tegningsrettene kan de benytte seg av til å kjøpe nye aksjer i Norwegian.
Garantistene i emisjonen, som blant annet består av John Fredriksen, vil trolig være interessert i en lav tegningskurs slik at så mange som mulig deltar i emisjonen. Sparebank 1 Markets tror det blir et press på kursen til Norwegian frem mot emisjonen.
«Vi tror rabatten blir mellom 30 og 40 prosent og tegningskurser et sted mellom 50 og 70 kroner», skriver analytiker Petter Kongslie i Sparebank 1 Markets i en epost til DN.
Aksjekursen vil garantert følge etter.
Dersom O.N. Sunde traff blink forrige tirsdag kunne de i beste fall ha sikret seg aksjer til kurs 99 kroner, men antagelig har de kjøpt til noe høyere kurs.
Uansett vil verdien på investeringen falle med minst 30 prosent eller i verste fall over 50 prosent dersom Sparebank 1 Markets får rett.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.