Norwegian er det flyselskapet i verden som er blitt hardest rammet på børsen etter Ethiopian-flyulykken som krevde 157 menneskeliv søndag. Fra sluttkurs fredag og frem til børsslutt onsdag har Norwegian sett aksjekursen falle rundt 10,5 prosent.

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management mener Norwegians finansielle stilling bidrar til at selskapet rammes hardere enn andre.

– Norwegian sliter økonomisk allerede. Hadde de hatt solide overskudd, flust med penger og lav belåning, kunne man sagt at dette kommer de fint over. De er ved et veiskille nå, sier Næss til DN.

Sparebank 1 Markets nedgraderte Norwegian-aksjen til salg onsdag og viste til at Norwegian brenner unna 5,5 milliarder kroner i år. Meglerhuset forventer at det ved årsslutt dermed er lite igjen av de tre milliarder kronene som selskapet nylig hentet inn.

Sparebank 1 Markets anslår Norwegians kontantbeholdning til 300 millioner kroner til nyttår.

– Dårlig timing

Tirsdag valgte Norwegian å sette samtlige fly av den involverte flytypen Boeing 737 Max 8 på bakken etter anbefaling fra europeiske luftfartsmyndigheter. En beslutning som ifølge DNB Markets kan komme til å koste Norwegian inntil 15 millioner kroner dagen.

– Det er rett og slett dårlig timing å få dette i tillegg, sier Næss med henvisning til Norwegians allerede svake finansielle stilling.

– De er ved et veiskille nå, sier Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management om Norwegian
– De er ved et veiskille nå, sier Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management om Norwegian (Foto: Eivind Senneset)

Enda dårligere timing kunne Norwegian ha hatt dersom flyulykken i Etiopia skjedde noen dager tidligere, mens investorene fortsatt telte på knappene om de skulle putte friske penger inn i selskapet. Norwegian-emisjonen ble avsluttet fredag, og var over 100 prosent overtegnet.

Robert Næss tror at Norwegian uansett ville ha lykkes med fortrinnsrettsemisjonen, selv om Ethiopian-tragedien hadde inntruffet i tegningsperioden.

– Det ville være negativt, men på tegningskursen på 33 kroner ville ikke dette vært et problem, sier investeringsdirektøren.

Vil at Boeing betaler

Selv om Norwegian forventer at Boeing plukker opp regningen, bidrar usikkerhet rundt situasjonen til å tynge Norwegian-kursen. Onsdag valgte også amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) å stenge luftrommet for flytypen.

FAA forventer imidlertid at Max 8-flyene kan være på vingene igjen «innen et par måneder», ifølge Wall Street Journal.

Flyprodusenten Boeing er også hardt rammet på børsen, der selskapet i samme tidsrom som Norwegian har mistet 11 prosent av sin markedsverdi. Det tilsvarer over 26 milliarder dollar, tilsvarende rundt 225 milliarder kroner. Samtidig er den europeiske konkurrenten Airbus opp fem prosent i perioden.

Flere har satt spørsmålstegn ved om Boeing faktisk vil ta regningen for kostnadene flyforbudet påfører flyselskapene, men onsdag kveld anbefalte også Boeing selv et flyforbud. Dette kan være gode nyheter for selskapene som håper å kunne holde den amerikanske flyprodusenten økonomisk ansvarlig.

Futten ut av Norwegian-aksjen

Næss viser til at situasjonen på kort sikt er negativt for flyindustrien, men påpeker at begge flyprodusenter har økt massivt i markedsverdi etter finanskrisen.

Boeing-aksjen hadde i forkant av ulykken søndag også nådd analytikernes kursmål, men ligger nå noe under, ifølge investeringsdirektøren.

– Analytikerne synes verditapet har vært for stort, og de har ikke justert sine estimater i kjølvannet av ulykken. De avventer og ser, som er slik de jobber, sier Næss.

Norwegian-aksjen steg fra start torsdag og var en stund opp over tre prosent, men rundt klokken 11 handles aksjen tilnærmet uendret. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Blant de 54 flyselskapene i den globale flyselskap-indeksen til Bloomberg er Norwegian det som har falt mest siden flytragedien i Etiopia.
Blant de 54 flyselskapene i den globale flyselskap-indeksen til Bloomberg er Norwegian det som har falt mest siden flytragedien i Etiopia. (Foto: DN)
Slik sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos unnskyld på Twitter
01:17
Publisert: