– Det måtte stoppe en gang, vi har hatt en eventyrlig vekst på 15 år. Før eller siden måtte det avta. Alt stiger ikke til himmelen, sier gründer og største aksjonær i Norwex-konsernet, Bjørn Nicolaisen.

I fjor tok eierne et rekordstort utbytte i Norwex på 306 millioner.

Det betyr at eierne har tatt ut et utbytte på 1,2 milliarder de siste ti årene – cirka én milliard i løpet av de siste fem årene.

Nicolaisen eier nesten 51 prosent av aksjene i Norwex og har dermed mottatt utbytte på over én halv milliard fra konsernet de siste fem årene.

I samme periode har Norwex-konsernet gått med et overskudd før skatt på nesten 1,5 milliarder kroner.

Norwex spesialiserer seg på salg av mikrofiberkluter og andre husholdningsartikler, hovedsakelig gjennom «homepartyer».

Mesteparten av omsetningen i Norwex kommer fra «homepartyer» i USA og Canada, der en salgsagent inviterer venner og kjente hjem til seg, eller drar på besøk til andre.

– Homeparty-konseptet går ut på at selgerne ikke er ansatte, de lever typisk på en provisjon eller rabatt. Selgerne må få tak i «vertinner» som ønsker å åpne hjemmet sitt og la salgskonsulentene komme hjem til dem for en demonstrasjon.

Homeparty-konseptet går ut på at selgerne ikke er ansatte, de lever typisk på en provisjon eller rabatt. Selgerne må få tak i «vertinner» som ønsker å åpne hjemmet sitt og la salgskonsulentene komme hjem til dem for en demonstrasjon.

Nicolaisen forteller videre at «vertinnen» som tar imot gjester, får en belønning i form av gratis eller billigere produkter.

– På «homepartyene» gjør man tre ting: Man selger, man prøver å få med nye vertinner, og man prøver å rekruttere nye salgskonsulenter. Man får også noe salgsprovisjon fra selgerne man selv har rekruttert.

Avtagende vekst

Norwex ble etablert tilbake i 1994 under navnet Eidsvoll Miljøprodukter. Siden den tid har selskapet vokst betydelig, men det var først da konsernet tilbake i 1999 etablerte seg i Canada, at veksten akselererte.

Frem til 1999 hadde selskapet all omsetningen sin i Norge, men i dag står omsetningen i Norge for under én prosent av den totalen i konsernet. Av de tre milliardene selskapet omsatte for, sto omsetningen i Nord-Amerika for over 90 prosent.

Gründeren er fornøyd med at han har klart å bygge opp et selskap i Norge til å bli et internasjonalt konsern som i fjor for første gang omsatte for over tre milliarder kroner – opp fra 2,7 milliarder i 2017.

Til tross for en vekst på over ti prosent merker Nicolaisen at veksten er i ferd med å avta noe, blant annet i USA.

– Vi er ikke så fornøyd med den veksten, siden vi er vant til å vokse mer, men vi har gått opp med en kvart milliard, så jeg tror vi må være brukbart fornøyd med det.

Svakere resultat

Til tross for tosifret prosent vekst på topplinjen i 2018 var overskuddet lavere i 2018 enn i 2017. Regnskapet viser at kostnadene forrige år vokste mer enn inntektene.

– Vi åpnet en ny fabrikk i Dallas som kostet. Så har det vært kostnader med å åpne i Malaysia, som vi åpnet i april i år, men en god del av den kostnaden lå i 2018-regnskapet, forteller Nicolaisen.

Han sier at Malaysia er et nytt vekstområde.

– Malaysia har dratt av gårde med et pang. Det har tatt helt av. Det er en kultur i Malaysia for vår salgsmodell, i tillegg til at vi har en veldig god leder der.

Utfordret av digitale løsninger

Nicolaisen mener forretningsmodellen blir utfordret av den økte netthandelen og at veksten i enkelte områder derfor er avtagende, som for eksempel i Norge og USA. Sjefen mener man derfor må bruke penger på digitale løsninger for å være konkurransedyktige fremover.

– Vi har vel ikke klart å henge med når det gjelder produktutvikling, og jeg har en mistanke om at vi ikke har vært flinke nok til å utvikle oss i takt med it-utviklingen som skjer i samfunnet. Vi har en stor it-avdeling, men vi har fortsatt mye å jobbe med.

Bjørn Nicolaisen er gründer, største aksjonær og styreleder i Norwex. Han mener konsernet må utvikle seg på digitale plattformer.
Bjørn Nicolaisen er gründer, største aksjonær og styreleder i Norwex. Han mener konsernet må utvikle seg på digitale plattformer. (Foto: Norwex)

Konsernet ønsker derfor å øke den digitale satsingen, men er redd for å miste noen av salgsagentene som hele forretningsmodellen er bygget rundt, dersom man åpner en nettbutikk. Han forteller at man derfor jobber med digital løsning som fortsatt vil være attraktiv for salgsagentene.

– Det er et veldig risikabelt område, hvis vi gjør det feil, så forlater alle selgerne oss. Vi har utviklet den tradisjonelle modellen vår, men jobber med å gjøre det lettere for agentene å selge produktene våre gjennom nett og apper. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.