Tirsdag ble det kjent at togselskapet NSB vil bytte navn til Vy. Det nye navnet vil også omfatte busselskapet Nettbuss, og NSB-konsernets øvrige virksomhet knyttet til persontransport.

NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Prislappen for navnebyttet er på 280 millioner kroner. Styreleder i NSB, Dag Mejdell (til venstre) og konsernsjef i NSB Geir Isaksen.
NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Prislappen for navnebyttet er på 280 millioner kroner. Styreleder i NSB, Dag Mejdell (til venstre) og konsernsjef i NSB Geir Isaksen. (Foto: Berit Roald/NTB Scanpix)

NSB anslår at omprofileringen vil koste opptil 280 millioner kroner over de neste fire årene. Det gjør navnebyttet til et av de dyreste i historien dersom man ser på selskaper som er helt eller delvis eid av staten.

Til sammenligning kostet det mellom 230 og 250 millioner kroner da Norges største selskap, Statoil, byttet navn til Equinor i 2018.

Da samme selskap i 2009 byttet navn fra StatoilHydro til Statoil kostet det 200 millioner kroner på verdensbasis.

NSBs navnebytte er også dyrere enn Hydros nye logo, Telenors blå «propell» og omprofileringen av Posten og Bring. (Se faktaboks under for detaljer). Dersom man tar hensyn prisstigning kan sistnevnte ha hatt en høyere total prislapp enn Vy.

– Det er en omfattende jobb som nå gjøres over tid og prisen inkluderer alle kostnader i Norge og i Sverige, fra uniformer, endring av digitale flater (nettsider og apper), markedsføring, skilt, endring av busser og tog med mer, skriver Elin Myrmel-Johansen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NSB, i en epost til DN:


Distanserer seg fra jernbane

Det er først i privat sektor at det finnes mange eksempler på omprofileringer som har vært dyrere enn Vy-navnet. For eksempel kostet det rundt en halv milliard kroner å bytte navn på Statoils bensinstasjoner til Circle K.

Markedsføringsprofessor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener det er viktigere hva NSB klarer å få ut av navnebyttet, enn hva det koster.

– Dette er jo i prinsippet en ren investeringsanalyse, der NSB må ha kommet frem til at de på sikt minst vil få disse verdiene tilbake, sier Andreassen.

Han tror at navnebyttet til NSB signaliserer at selskapet vil distansere seg fra jernbanevirksomhet og satse mer på persontransport i vid forstand

– NSB har allerede begynt å satse på elbiler i Oslo, og det kan tenkes at dette kan utvides til blant annet elsykler, taxi-virksomhet, og en rekke andre tjenester, sier NHH-professoren.

– Leppestift på en bulldogg

NSB-sjef Geir Isaken la i tirsdagens pressekonferanse vekt på nettopp muligheten for å utvide tilbudet utover buss og tog.

– Kanskje kan du en dag bruke en sykkel, en taxi eller en selvkjørende buss for å komme deg til toget eller bussholdeplassen i fremtiden, og i den andre enden finnes det kanskje en bybil du kan bruke, sa Isaksen.

Han understreket at tog og buss fortsatt vil danne kjernen i et større transporttilbud.

NHH-professor Tor W. Andreassen mener at det kan være fornuftig av NSB å bytte navn dersom produktet selskapet tilbyr også endrer seg vesentlig.

– Det store spørsmålet er nå hva selskapet skal fremstå som i fremtiden, og det bør jo nå være noe helt nytt. Dersom ikke hele selskapet fornyes vil et navnebytte være som å putte leppestift på en bulldogg, sier Andreassen

Vy på andre språk

Markedsføringsprofessoren mener at navnebyttet også kan bidra til å distansere selskapet fra Bane Nor som drifter den norske jernbaneinfrastrukturen. Bane Nor sitter med mye av ansvaret for alle forsinkelsene som NSB-tog rammes av.

– NSB er blitt kjørt skikkelig ned i dritten av Bane Nor. Signalfeil og andre problemer forårsaker hele tiden forsinkelser uten at det egentlig er NSBs feil, sier Andreassen.

Han tror også at et nytt navn kan være en fordel dersom NSB ønsker å kjempe om jernbanekontrakter på kontinentet.

– Men klarer de å uttale Vy på tysk og fransk? På engelsk blir det vel fort «why», spør Andreassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To milliarder i cash: – Myten om at folk sparer i madrassen, har i alle fall sprukket hos meg
04:02
Publisert: