Det skipseiende Kjell Inge Røkke- og Aker-kontrollerte selskapet Ocean Yield melder mandag ettermiddag at det venter å måtte bokføre nedskrivninger på til sammen 130 millioner dollar i tredje kvartal.

Det tilsvarer 1,17 milliarder norske kroner etter dagens kurs.

Ocean Yield eier en bred flåte bestående av flere titalls skip og fartøyer, herunder olje- og kjemikalietankere, tørrlast – og containerskip, samt bilskip og ulike offshorefartøy, som drives av andre aktører og rederier.

Milliardær og investor Kjell Inge Røkke er nestleder i styret i selskapet, og Aker Capital as, som Røkke selv er deleier av, eier over halvpartene av aksjene i Ocean Yield.

Over en mrd. kroner

I en børsmelding skriver selskapet at koronakrisen og oljeprisfallet har ført til en ventet forsinkelse i gjeninnhentingen innen oljeservice-segmentet.

«Ocean Yield venter å bokføre nedskrivninger i tredje kvartal til om lag 95 millioner dollar for FPSOen Dhirubhai-1 og 35 millioner dollar for offshore-konstruksjon- og kabelleggingsfartøyet Connector. Disse nedskrivningene vil redusere avskrivningskostnader i 2021 med om lag 12,7 millioner dollar», skriver selskapet.

Dhirubai-1 ble bygget i 2008, mens Connector sto klar i 2011.

Dhirubai-1 var opprinnelig en oljetanker, men ble gjort om til en FPSO i 2008. En FPSO (Floating, Production, Storage and Offloading) er en slags flytende oljeplattform som brukes til oppbevaring, prosessering, lagring og transport av olje. Ifølge Ocean Yields egne hjemmesider opererer Dhirubai-1 langs østkysten av India på 1200 meters dyp, og har en kapasitet på 60.000 fat olje. Skipet frakter også flere millioner kubikkmeter gass til onshore-kunder.

Ifølge nettstedet Marinetraffic.com, som tilbyr sporingstjenester av skip over hele verden, ble FPSOen bygget på et skrog fra 1979, og seiler i dag under Bahamas' flagg.

Connector ble altså ferdigstilt i 2011 og er et subsea-konstruksjonsfartøy, som driver med installasjon på helt ned til 3000 meters havdyp, blant annet legging av kabler.

Millionerstatning etter brann

Tidligere i sommer ble det klart at selskapet fikk utbetalt 25 millioner dollar i forsikringspenger etter brannen om bord på transportskipet Höegh Xiamen.

I starten av juni oppsto det kraftig brann om bord på det norske skipet Höegh Xiamen som på tidspunktet lå ved Florida-kysten. Skipet endte med å bli erklært som totalvrak.

Ocean Yield er notert på Oslo Børs, der det er verdsatt til 3,8 milliarder kroner. Ved handelsslutt på børsen mandag steg aksjen 0,5 prosent, til sluttkurs 21,8 kroner.

I andre kvartal endte Ocean Yield med et driftsresultat på 86,3 millioner dollar, opp fra 55,3 millioner dollar i andre kvartal 2019.

Resultatet etter skatt endte på 16,5 millioner dollar, tilsvarende 155 millioner kroner. Det var betydelig opp fra samme tid i fjor, da resultatet var på 5,3 millioner dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.