Økt konkurranse har ført til fallende lønnsomhet i en rekke nisjer innenfor detaljhandelen.

Øivind Tidemandsen er blant de største aksjonærene i sportskjeden XXL, elektronikkjeden Power og interiørkjeden Home & Cottage, og rammes dermed hardt av den negative trenden.

Fra nyttår og frem til i sommer falt markedsverdien av de tre detaljhandelselskapene på Oslo Børs med rundt syv milliarder kroner.

I 2017 leverte Tidemandsens heleide investeringsselskap Dolphin Holding as et underskudd etter skatt på 185 millioner kroner. Det er en kraftig nedgang fra et overskudd på 57 millioner kroner året før.

– Det var Power som tynget resultatet mest, sier Øivind Tidemandsen.

Power leverte i 2017 et underskudd før skatt på 295 millioner kroner.

– Selskapet hadde en stor omlegging og omprofilering fra Expert til Power og det var kostbart. Den underliggende driften var heller ikke så mye å skryte av, men det var engangskostnader knyttet til omprofileringen som dro ned resultatet mest, sier Tidemandsen.

Bedre Power i år

Han forteller at lønnsomheten i Power er betydelig bedret hittil i 2018.

– Det har gått veldig mye bedre i år, og selskapet ligger an til å få et klart positivt driftsresultat før avskrivinger. Men nettoresultatet vil nok fortsatt være i minus på grunn av store avskrivinger, sier Tidemandsen.

Det store tapet i 2017 gjør at egenkapitalen i Dolphin Holding as reduseres fra drøyt én milliard kroner til 823 millioner kroner. Samtidig har den langsiktige gjelden økt fra 304 til 771 millioner kroner.

Ifølge årsregnskapet for 2017 har bankene DNB, Nordea og SEB pant i 26,5 millioner XXL-aksjer for lån på til sammen 728 millioner kroner.

Milliardfall på børsen

Sportskjeden XXL leverte i 2017 et overskudd på en halv milliard kroner, men hittil i 2018 har lønnsomheten falt kraftig. I andre kvartal var resultatet før skatt på 120 millioner kroner.

Investorene har vært svært skuffet over utviklingen og har sendt XXL-aksjen ned nær 49 prosent hittil i år.

XXL-gründer Tidemandsen er største aksjonær i selskapet og har sett verdien av sin aksjepost bli redusert med over 1,3 milliarder kroner så langt i 2018.

– Jeg er litt overrasket over at reaksjonen har vært så kraftig. Jeg tror at markedet her har vært litt vel skvettent og at dette er en overreaksjon, sier Tidemandsen.

– Hvis jeg ikke hadde hatt tro på at selskapet var mer verd hadde jeg solgt aksjene, legger han til.

Tidemandsen legger mye av skylden for de dårlige XXL-tallene på været.

– Det har vært et veldig spesielt år. Vi gikk egentlig rett fra vinter til sommer, og hoppet i stor grad over våren, sier han.

Den rekordtidlige sommeren gikk hardt utover salget av varer i vårkolleksjonen.

– I tillegg har det gode været i sommer ført til at folk har brukt mindre tid og penger på shopping. Det er blitt merket i flere bransjer, sier Tidemandsen.

Flere butikker vil forsvinne

Økt konkurranse fra netthandel får skylden for mye av krisestemningen innen detaljhandelen, men XXL-gründeren er ikke så bekymret for dette.

– XXL er desidert størst på netthandel med sportsartikler i Norden, så der er vi godt posisjonert, sier Tidemandsen.

– Netthandel vil fortsette å ta markedsandeler og dette vil føre til at fysiske butikker må legges ned. Men XXL-butikkene har de laveste kostnadene og har gode forutsetninger for å overleve, sier Tidemandsen

Han er ikke overrasket over hvor raskt krisen i detaljhandelen sprer seg, men mener at den rekordgode sommeren overdriver effektene en del.

– Markedet tror nok derfor at utviklingen går raskere enn det den faktisk gjør. Det er ikke så mange aktører i handelsbransjen som tjener gode penger, så det skal ikke så mye til før du bikker i minus, sier Tidemandsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Norske næringslivstopper: Slik inspirerer Obama oss
Mange norske næringslivstopper ville høre Barack Obama snakke under Oslo Business Forum. Hvilke likhetstrekk ser de mellom seg selv og ekspresidenten?
03:52
Publisert: