En ny rapport fra miljøorganisasjonene Urgewald, Framtiden i våre hender og Greenpeace mener 32 kullselskaper i Oljefondets portefølje ikke burde vært der. 16 selskaper som fondet er investert i planlegger å bygge nye kullkraftverk.

– Tallene lyver ikke. Norge og Oljefondet er fortsatt altfor tungt investert i kull. Norske politikere må handle nå og sette en sluttdato for alle kullinvesteringer, sier Martin Norman, leder for bærekraftig finans i Greenpeace i en melding.

– Det er veldig skuffende å se at Oljefondet fortsatt investerer i noen av verdens største kullprodusenter. Det er åpenbart at kriteriet ikke er strengt nok, og at det er behov for å justere det slik at det også omfatter de største kullprodusentene og selskaper som bygger nye kullkraftverk, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

Stortinget har vedtatt at selskaper som har mer enn 30 prosent av inntektene fra kull skal ut av Oljefondet. Det er Norges Bank Investment Management (NBIM) som er ansvarlig for at dette vedtaket blir fulgt opp.

Men siden det er en kullgrense, betyr dette at fondet fortsatt – uten å komme i konflikt med kullkriteriet – kan være investert i selskaper som har en betydelig kullvirksomhet. Et selskap som ofte trekkes frem er tyske RWE, som er Europas største kullprodusent, men som har såpass mye annen energi i miksen at fondet har en eierandel på 1,4 prosent til en verdi av 1,6 milliarder kroner, ifølge rapporten.

NBIM sier det følger kullkriteriet slik Stortinget har bestemt.

– Kullkriteriet i fondets etiske retningslinjer er klart definert, og vi har fulgt opp retningslinjene slik Finansdepartementet og Stortinget har gitt dem, sier presseansvarlig Marthe Skaar i NBIM. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Toyota har redesignet storselgeren Rav 4. Og nå ligner den litt på en konkurrent: – Og det er jo tøft!
Testet: Femte generasjon Toyota Rav 4. - Jeg skjønner mange kommer til å kjøpe denne
02:46
Publisert: