Teknologiselskapet Opera venter et noe svakere resultat for 2016 enn tidligere antatt.

Hensyntatt bortfall av Opera TV og tidligere varslede driftsinntekter på 570-600 millioner dollar og et justert driftsresultat før skatte, renter, av- og nedskrivninger (ebitda) på 60-70 millioner dollar, ville omsetningen ha ligget på 540-570 millioner dollar og et justert ebitda-resultat på 45-55 millioner dollar, opplyser selskapet.

«Opera venter nå å avslutte helåret 2016 noe under disse generelle intervallene for videreført virksomhet», heter det. 

De lavere utsiktene kommer som følge av svakere utvikling innen mobilreklame-virksomheten, påpekes det.

Til tross for at utviklingen innen mobilreklame er lavere enn ventet, ventes virksomheten å vise en samlet inntektsvekst i 2016 på rundt 15 prosent mot 2015.

Helt konkret viser Opera til følgende faktorer bak den skuffende utviklingen:

- Fravær av store og vellykkede spillanseringer.

- Forsinkelser i interne produktoppgraderinger som følge av parallelt fokus på plattformkonsolidering.

Som et resultat av dette, venter Opera at inntektene fra merkevarevirksomhetene faller 10-20 prosent i fjerde kvartal 2016 fra samme kvartal i fjor, ifølge TDN Finans. Veksten i den programmatiske omsetningen ventes i motsetning å fortsette den positive utviklingen i fjerde kvartal, og ende 30 prosent høyere enn samme kvartal i fjor.

Totalt ventes omsetningen i mobilreklame å falle ti prosent i fjerde kvartal på årsbasis.

Fremover venter Opera at trenden vil fortsette, og resultere i et forholdsvis svakt første kvartal 2017, men understreker at helåret 2017 fortsatt ventes å gi betydelig omsetningsvekst, ifølge TDN Finans.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.