I en salgsoppdatering fra Orkla fredag morgen fremkommer det at selskapets omsetning i første kvartal økte med 13 prosent sammenlignet med første kvartal året før.

Omsetningen i år var på 11,5 milliarder kroner, opp fra 10,17 milliarder kroner i fjor.

Den sterkeste omsetningsveksten kommer fra forretningsområdene «Care» og «Foods». Ifølge Orkla er det en konsekvens av at nordmenn i en periode hamstret produkter i forbindelse med nedstengningen av landet under koronakrisen.

Det kommer også som følge av at vi spiser flere måltider hjemme. Samtidig har det vært økt etterspørsel etter rengjøringsprodukter og produkter for personlig pleie.

«Hamstringseffekten avtok mot slutten av mars og inn i april måned, men veksttakten sammenlignet med fjoråret var fortsatt høyere enn i januar/februar», skriver selskapet.

Bra opp på børs

At koronakrisen har bidratt til å øke omsetningen til Orkla, kommer også til syne i aksjemarkedet. Siden Oslo Børs toppet ut 17. januar har Orkla-aksjen steget 9,4 prosent i en tid der «alt annet faller». Til sammenligning er hovedindeksen på Oslo Børs ned 23 prosent i samme periode.

Årsaken er at Orkla er en såkalt defensiv aksje, som betyr at den ikke svinger særlig mye med økonomiske konjunkturer og i oppturer, men klarer seg ofte langt bedre igjennom nedturer. Det er fordi forbrukere i enhver krise som regel alltid trenger tannkrem, såpe og suppe.

Orkla er sammen med gjødselgiganten Yara og fornybarselskapene Nel og Tomra, de eneste selskapene blant de tungvekterne som har steget på børs siden 17. januar.

Her falt salget

Rundt 20 prosent av salget i forretningsområdet «Foods» er knyttet til kunder innen kioskdrift, bensinstasjoner og storhusholdning. Salg til disse kundegruppene viste en nedgang i mars og med en betydelig lavere salgstakt inn i andre kvartal, ifølge Orkla.

Deler av Foods-området og også forretningsområdet «Food Ingredients» som er eksponert mot markedet for konsum utenfor hjemmet.

«De største kundegruppene i Food Ingredients er industrielle bakerier og håndverksbakerier, iskremkiosker, restauranter og kafeer. Food Ingredients opplever en betydelig salgsnedgang i de fleste av disse segmentene, mens salg til dagligvare er mer stabilt», skriver Orkla.

Dette forretningsområdet hadde en organisk salgsnedgang på én prosent i første kvartal. Salgstakten var betydelig lavere inn i andre kvartal.

Orkla regner med at virksomhetsområder som er eksponert mot konsum utenfor hjemmet vil fortsette å bli negativt påvirket frem til restriksjonene gradvis oppheves.

«Tiltak er iverksatt for å håndtere den midlertidige etterspørselsnedgangen i de berørte virksomhetene, og Orkla har en sterk finansiell plattform for å støtte dem inntil situasjonen normaliseres», skriver selskapet, som vil gi ytterligere detaljer ved fremleggelsen av resultatene for første kvartal i starten av mai.

Har bygget sikkerhetslagre

Driften i Orkla har vært bortimot normal i første kvartal. Nesten alle de 107 fabrikkene har tilnærmet normal servicegrad. I House Care UK og Oral Care Malaysia har myndighetene anmodet om midlertidig stenging av produksjonen.

– Det viktigste for oss i denne krevende tiden er å sørge for helsen og sikkerheten til våre ansatte. Samtidig gjelder det å sikre leveranser av nødvendige produkter til våre kunder og forbrukere. Som et ledd i dette, har Orkla økt produksjonen av viktige varer for å bygge sikkerhetslagre i tilfelle uforutsette produksjonsforstyrrelser skulle oppstå, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Orkla i en melding.

Ved utgangen av første kvartal hadde selskapet 6,3 milliarder kroner i ubenyttede kredittfasiliteter og har ingen større låneforfall før 2022.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.