Det nordiske oppkjøpsfondet Nordic Capital børsnoterer trafikksikring- og infrastrukturselskapet Saferoad på Oslo Børs. Med et driftsresultat før avskrivninger på 478 millioner kroner i 2016 verdsettes selskapet etter det DN erfarer til rundt fire milliarder kroner.

– Jeg har ingen formening om pris eller verdi, sier konsernsjef Morten Holum i Saferoad.

Gevinsten fra børsnoteringen blir det oppkjøpsfondet og dets investorer og partnere som selv sitter igjen med. Nordic Capital eier nemlig selskapet 100 prosent. Det vanlige innenfor oppkjøpsbransjen er at fondene slipper ledende ansatte inn på eiersiden fordi de mener dette øker innsatsen, veksten og dermed fortjenesten ved et salg eller børsnotering.

– Ingen i ledelsen sitter i eierposisjoner i selskapet. Nordic Capital eier 100 prosent. Jeg vil ikke ha noen formening om det er uvanlig, men jeg registrerer at det er en del private equity-eide selskaper hvor ledelsen sitter i betydelige posisjoner, sier Holum.

Fra Sunnmøre i 1947

Selskapets historie begynte i 1947 da Ørsta Stålindustrier på Sunnmøre ble etablert. Euroskilt ble startet opp i 1985 og i 2007 slo Ørsta-gruppen og Euroskilt-gruppen seg sammen. I 2008 kjøpte det nordiske oppkjøpsfondet Nordic Capital selskapet og begynte å kjøpe opp konkurrenter og andre bedrifter i tilstøtende bransjer. I dag er selskapet et av Europas største innen veiskilt og infrastruktur med 2700 ansatte i 20 land.

– Det er et miljø som har røtter tilbake på Sunnmøre og Ørsta Stålindustri. En fusjon med Euroskilt-systemet på Lillehammer dannet Saferoad, sier Holum. 

– Selv om du ikke har hørt om Saferoad kjenner du garantert til produktene våre. Vi leverer rekkverk og skilt og har levert mye av det utstyret som står rundt på norske veier i dag, legger han til.

– Offentlige kjøper veldig lite direkte

Til tross for at produktene ofte står på offentlig grunn og til syvende og sist leveres til det offentlige, er det ikke det offentlige som er selskapets største kunde.

– Det offentlige kjøper veldig lite direkte lenger. De gir ut kontrakter til store entreprenører som bygger vei. Det er entreprenørene som er våre kunder og vi har de fleste store entreprenørene i Norden og Europa på vår kundeliste, sier Holum.

De største kundene er Skanska, NCC og Budimex. Den største konkurrenten er det britiske selskapet Hill & Smith.

– Vi har ingen større konkurrenter i geografi og produkter. Dette er en bransje hvor det finnes få riktig store spillere men det finnes en del små- og mellomstore miljøer, sier Holum. 

– Vi har vært med på å konsolidere markedet som gjør at vi kan ta ut skalafordeler, legger han til.

– Tøft å drive business

Det største oppkjøpet gjorde Saferoad allerede i 2010 da det kjøpte Viacon-gruppen for flere hundre millioner kroner. Viacon var leverandør av infrastrukturløsninger til vei og anlegg i over 15 land. Holum startet i selskapet som finansdirektør i 2009 og har bakgrunn fra Norske Skog og Norsk Hydro.

– Saferoad har vokst kraftig under Nordic Capitals eierskap. Nordic har støtte oss finansielt og kompetansemessig, sier Holum. – Det ligger mye hardt arbeid bak denne veksten. Det er tøft å være eid av hvilken som helst eier og jeg tror ikke det er tøffere å være eid av Nordic enn andre. Det er tøft å drive business, legger han til.

Får bonus ved børsnotering

De ledende ansatte får bonus hvis børsnoteringen blir vellykket.

– Det er normalt at ledelsen får bonuser etter en gjennomført transaksjon, det er også tilfellet her, men vilkårene blir offentliggjort når det er tid for det, sier Holum.

Selv om Saferoad er norsk, har hovedkontor på Ryen i Oslo og skal noteres på Oslo Børs har det vært ledet fra Nordic Capitals Stockholm-kontor. Styreleder i selskapet er den svenske næringslivslederen Johan Ek som er rådgiver for Nordic Capital.

– Ledelsen og de ansatte har jobbet hardt for å bygge Saferoad og selskapet er nå godt posisjonert for ytterligere vekst i et marked som ser lovende ut i årene som kommer, sier Ek. 

– Styret ser på en børsnotering som både et logisk og positivt steg i selskapets utvikling, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elsykkel vs. landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02
Publisert: