Russlands invasjon av Ukraina har skapt en geopolitisk uro man ikke har sett på flere tiår. Russland er fordømt og økonomisk isolert av Vesten, mens det fortsatt hersker stor usikkerhet rundt hvordan stormakten Kina stiller seg til krigen. Alt peker mot et tydeligere skille mellom det demokratiske Vesten og autoritære Østen i årene fremover.

Investor Peter Hermanrud mener det ikke er noen tvil. Og det vil bety store omveltninger for verdenshandelen.

– Forholdet mellom USA og Kina er kaldere, og jeg ser deglobalisering som et faktum. Jeg investerer ut ifra en oppfatning om at denne utviklingen bare vil fortsette, sier Hermanrud.

Vekter seg ned

Deglobalisering betyr mindre handel, som igjen vil kunne bety lavere vekst og økte kostnader. Totalt sett er det grunn til å tro at det er negativt for aksjer, men Hermanrud mener å ha funnet noen som kan tjene på det.

– Jeg har rotert mot elektronikkprodusenter, ettersom jeg tror på mer hjemflagging fremover. I Norge har jeg kjøpt Kitron, men jeg er også inne i svenske Note og finske Incap. Det er utrolig gjennomgående hvordan stadig flere bedrifter vil ha produksjonen nærmere seg selv nå, sier Hermanrud.

Hermanrud satser nå også på oljeservice i form av Subsea 7 og TGS. Han liker også laks, med posisjoner i oppdretterne Mowi, Lerøy og Salmar. Innen detaljhandel har han forelsket seg i interiørkjeden Kid, og han sitter fortsatt med egenkapitalbevis i norske banker.

Hermanrud har lenge vært åpen om sin forkjærlighet for bilfrakt, og har satset tungt på Höegh Autoliners og Wallenius Wilhelmsen. Han vil ikke oppgi størrelsen på posisjonene, men siden hans første dag som investor har Wallenius Wilhelmsen steget nær 100 prosent. Höegh Autoliners er opp over 40 prosent siden børsnoteringen i november i fjor.

– Bilfrakt er også utsatt for deglobalisering og lavere økonomisk vekst, men bilproduksjonen er allerede unormalt lav som følge av at det er vanskeligere å få tak i halvledere. I tillegg vil det grønne skiftet gi en kraftig strukturell vekst for gruvemateriell. Jeg har vektet meg litt ned, men dette er fortsatt min delt største posisjon, sier Hermanrud.

Hermanrud tror containerfrakt vil lide langt mer. Mangel på shippingcontainere og eventyrlige fraktrater ga flere rederier rekordinntjening under pandemien. Oslo Børs-noterte MPC Container Ships har steget nær 1500 prosent siden bunnen i august 2020.

– Der kan det gå fra himmel til helvete, nå som mye mer av produksjonen legges nærmere kunden samtidig som det bygges mange nye containerskip, sier Hermanrud.

Trippelkrise

Et fall i den globale handelen er ikke det eneste Kina-relaterte problemet som bekymrer Hermanrud. To år etter at Kina fikk kontroll med koronasmitten er det nye smitteutbrudd i storbyene Hongkong, Shanghai og Shenzhen. Det er innført nye nedstengninger som kan ramme allerede svært sårbare forsyningskjeder.

– Det er en stor sjanse for at Kina går mot full lockdown, og det er vanskelig å se hvordan de skal komme ut av det. Omikron sprer seg som ild i tørt gress. Det er ikke så farlig der hvor folk er trippelvaksinert med gode vaksiner, men det er de ikke i Kina, sier Hermanrud.

I fjor høst var kinesiske Evergrande, verdens største boligbygger, i en akutt gjeldskrise. Med nær 3000 milliarder kroner i gjeld og forpliktelser var det flere som trodde at hele selskapet kunne kollapse og dra resten av eiendomssektoren med seg i dragsuget.

– Boligbyggingen i Kina har stupt. I fjerde kvartal hadde man det største fallet siden årtusenskiftet, med 26 prosent. Med covid og deglobalisering i tillegg, har vi tre småkriser i Kina, sier Hermanrud.

Kinesiske myndigheter signaliserte tidligere i uken at de vil støtte oppunder økonomien og aksjemarkedene, noe som bidro til et historisk børsrally etter en lengre periode med store fall.

– Myndighetene har sørget for å gjøre kreditt mer tilgjengelig, og det er grunn til å tro at de nå vil prøve å få fart på økonomien igjen, sier Hermanrud.

– Påvirker negativt

Den store frykten i markedene er nå at høye energipriser og økende renter skal utløse en resesjon, altså at økonomien skal krympe.

– Veksten i økonomien er nødt til å komme ned, hvis ikke får vi ikke bukt med inflasjonen. For en måned siden tenkte jeg at den eneste måten å få til det på var å sette rentene veldig mye opp, men hvis de høye energiprisene vedvarer, tror jeg de kan gjøre mye av jobben. Jeg er derfor litt mindre bekymret for inflasjon, og litt mer bekymret for resesjon, sier Hermanrud.

Den kraftige prisveksten på gass, strøm, metaller og materialer gir et helt nytt kostnadsbilde for bedrifter. Nordeas investeringsdirektør Robert Næss er spent på å se om de klarer å lempe alt over på kundene.

Han viser til Bloombergs råvareindeks, en indeks som favner om mange ulike råvarer, som har økt over 25 prosent i år.

– Det er bekymringsfullt. Når du har den, kombinert med høyere rente, vet du at folk får mindre å rutte med. Da kan det være de handler mindre og da påvirker det inntjeningen til selskapene negativt. Det er tross alt ventet ti prosent inntjeningsvekst i år, sier han.

Investeringsdirektør i Nordea Fondene Robert Næss.
Investeringsdirektør i Nordea Fondene Robert Næss. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Næss peker også på globale logistikkproblemer som en mulig utfordring. Han er imidlertid ikke veldig bekymret for markedene.

– Vi ser neppe for oss en stor krise.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.