Norwegian-aksjen falt som en stein torsdag i forrige uke da det ble kjent at den britiske frieren, International Airlines Group (IAG), ikke lenger var interessert i selskapet. Et fall på mer enn 20 prosent bidro til å sende Norwegian-aksjen til sitt laveste nivå på mer enn fem år.

Kurskollapsen gjorde også et kraftig innhugg i den anbefalte aksjeporteføljen til Sparebank 1 Markets, som var ned fire prosent i forrige uke mens børsen var opp nær to prosent.

«Blir solgt»

Analytiker Petter Kongslie i Sparebank 1 Markets beholder likevel Norwegian i porteføljen også denne uken. Med et kursmål 320 kroner tror han at aksjen skal mer enn doble seg fra dagens nivåer.

Kongslie forventer imidlertid ikke at Norwegian på kort sikt skal tjene nok penger til å forsvare kursmålet, men ser verdier for en kjøper av både selskapet og ordreboken.

«Hvorfor bør Norwegian bli solgt? For det første mener vi at strategien etter 2013 har slått feil med for høy vekst og for høye enhetskostnader. For det andre tror vi ikke det å ta ned veksten er et alternativ ettersom selskapet har forskuddsbetalinger fra kunder på 7,5 milliarder kroner og en kontantbeholdningen på 3,2 milliarder kroner», skriver analytikeren i en oppdatering mandag.

Nylig varslet Norwegian nedleggelse av en rekke ruter og baser. Kongslie mener dette er en innrømmelse av at det driftsmessig ikke har gått helt etter planen, og tror det er høy risiko for at Norwegian bryter med lånebetingelsene i første kvartal 2019.

«Heller salg enn emisjon»

Norwegian skal i sine avtaler med bankene ha et krav om en bokført egenkapital på 1,5 milliarder kroner. Kongslie mener spørsmålet er om Norwegian må fylle opp kassen gjennom en ny emisjon.

Analytiker Petter Kongslie i Sparebank 1 Markets.
Analytiker Petter Kongslie i Sparebank 1 Markets. (Foto: Sparebank 1 Markets)

«Vi mener Kjos/Kise (Hhv. Norwegians styreleder og konsernsjef) brukte Bank Norwegian-aksjer som pant for deler av tegningsbeløpet ved forrige emisjon og at bankene ikke aksepterte høyere belåningsgrad på Norwegian-aksjene. Vi tror ikke det er ønskelig for de nevnte herrene å pantsette flere av Bank Norwegian-aksjene. Derfor ser vi et salg av selskapet, eller at en partner kjøper seg inn i ordreboken, som mest sannsynlig», påpeker Kongslie.

Enorm ordreverdi

Sparebank-analytikeren viser til at listeprisene for flytypene i Norwegians ordrebok, Airbus' A320neo og Boeings 737 MAX8, er opp henholdsvis 15 og 24 prosent siden Norwegian bestilte.

Et kjøp av 100 MAX8 er for en kjøper alene verdt ni milliarder kroner basert på prisstigningen på flyene hvis de skulle bli bestilt i dag, ifølge ham.

«Markedsverdien på Norwegian er seks milliarder kroner. At IAG nå sier at de ikke har planer om å kjøpe Norwegian når de for fire dager siden sa at de ikke går inn i en budkrig og lovpriste selskapet, kan være et resultat av at det er andre Norwegian forhandler med. Kanskje Qatar Airways kjøper Norwegian via Air Italia?», skriver Kongslie.

Han påpeker at Norwegian har hentet totalt tre milliarder kroner i egenkapital og om selskapet selges for 320 kroner aksjen tilsvarer det 15 milliarder kroner.

«Fem-gangen på innskutt egenkapital er en bra reise uansett», konkluderer han.

Satser på Fred. Olsen

Før helgen ble det klart at Fred. Olsen ikke vil kaste gode penger etter dårlige i Dolphin Drilling, som inntil nylig het Fred. Olsen Energy.

Bakteppet er at Fred. Olsens forslag til refinansiering ikke fikk støtte blant kreditorene, og at de sikrede långiverne har valgt å forfølge andre løsninger.

Investeringsdirektør Albert Collett i Arctic Asset Management anbefaler Fred. Olsen-selskapet Bonheur etter at skipsrederen kastet kortene i riggselskapet.

Collett viser også til meldingen om at Bonheur fra og med fjerde kvartal 2019 vil dekonsolidere Dolphin fra regnskapene og anser det som trolig at Fred. Olsen vil droppe å skyte betydelig med penger inn i en eventuell refinansiering.

Investeringsdirektør og forvalter Albert Collett, Arctic Asset Management.
Investeringsdirektør og forvalter Albert Collett, Arctic Asset Management. (Foto: Adrian Nielsen)

«Vi tror dette er positivt og Bonheur vil nå fremstå som et vindkraftselskap, riktignok med fire eldre cruisebåter», skriver forvalteren i en oppdatering.

«Stor rabatt»

Bonheur-aksjen har steget nær 22 prosent så langt i år, og selskapet verdsettes nå til 4,85 milliarder kroner.

Collett påpeker at aksjen fortsatt handles til stor rabatt mot bokførte verdier. Han tror også på et relativt godt fjerde kvartal for selskapet.

«I fjerde kvartal blåste det imidlertid betydelig mindre enn vanlig og produksjonsvolumer vil bli noe negativt påvirket, men gitt høye kraftpriser både i Storbritannia og Norden tror vi fjerde kvartal kan bli ok», skriver Arctic-forvalteren.

Tar inn BWO

Collett tar også inn oljeproduksjonsselskapet BW Offshore (BWO), og viser til at selskapet jobber som operatør på Dussasfu-feltet utenfor Gabon, som han mener fremstår svært interessant.

«Vi tror det kan være langt mer olje i feltet og tilstående områder enn selskapet kan kommunisere på nåværende tidspunkt», skriver han.

Han viser også til at den flytende oljeproduksjonsvirksomheter består av 16 enheter (FPSOer) med svært god ordrereserve tross i at enkelte er uten jobb.

«Flåten er relativt godt engasjert og vi forventer en bedring i segmentet fremover i 2020 og 2021», skriver Collett.

Porteføljeforvalter Petter Tusvik i Alfred Berg tar inne jernbane-entreprenør NRC Group, men gjør ellers ingen endringer i porteføljen denne uken (se faktaboks).

Aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets tar på sin side inn it-selskapet Evry, mens Telenor tas ut av porteføljen (se faktaboks).(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

    DN-kommentator: En neve rapsfrø for Oslo Børs? Tror de nordmenn er idioter?
    Grandiost, men er det grandiost nok for Petter Stordalen?
    03:46
    Publisert: