I kjent stil gjorde Petter Stordalen en spektakulær entrè i hovedkontoret til Ving i Stockholm da de nye eierne ble kjent.

Petter Stordalen kjørte sitt vante show da han ble presentert som ny eier i VIng.
Petter Stordalen kjørte sitt vante show da han ble presentert som ny eier i VIng. (Foto: Gunnar Lier)

– Vi får en nordisk majoritetseier, sier konsernsjef Magnus Wikner til applaus fra de ansatte ved Vings hovedkontor.

Stordalen stilte for anledningen i gul piquet-skjorte.

– Da jeg kom ned trappa kjente jeg at jeg fikk gåsehud, sa Stordalen til de ansatte.

Han antyder en kjøpe sum på seks milliarder kroner.

– Jeg trodde aldri jeg skulle være med og eie et flyselskap, sier Stordalen.

Nå skal flyselskapet skifte navn fra Thomas Cook Airline til Sunclass Airline.

Sammen med to partnere kjøper Petter Stordalen opp hele chartervirksomheten til Thomas Cook i Norden. For mange kommer det som en stor overraskelse at Stordalens selskap Strawberry går inn i charterbransjen. Med seg som partnere har Stordalen oppkjøpsfondene Altor og TDR Capital.

Petter Stordalen og kosernsjef Magnus Wikner (t.h.) med ansatte og maskoter etter å ha presentert overtagelsen av Ving for presse og ansatte.
Petter Stordalen og kosernsjef Magnus Wikner (t.h.) med ansatte og maskoter etter å ha presentert overtagelsen av Ving for presse og ansatte. (Foto: Gunnar Lier)

– Denne dealen forener hjertet og hjerne. Jeg har hjertet, mine partnere har hjernen, sier Stordalen.

Britiske TDR Capital har hovedkontor i London, England og har fra før har en stor eierposisjon i Hurtigruten sammen med Stordalen. Svenske Altor har kontor i Oslo og er medeier i flere bedrifter med tilknytning til Norge, deriblant XXL, Sats, Rossignol og meglerhuset Carnegie. Stordalen eier fra før av en hotellkjede og er medeier i Hurtigruten, så han er ikke helt ukjent med reiseliv fra før.

Stordalens Strawberry og Altor får begge en eierandel på 40 prosent. Det engelske fondet får en eierandel på 20 prosent.

Lønnsom nordisk virksomhet

I hovedkontoret til Ving i Stockholm var stemningen spent i minuttene før den varslede avklaringen. Flyvende personell i uniform ventet ikke bare på hvem som overtar selskapet, men også hvilken strategi som ligger bak oppkjøpet.

Usikkerheten har vært stor både for ansatte og reisende som hadde betalt ferien sin på forhånd.

– To milliarder var borte. Vi er garantisten. Vi tar regningen, sier Stordalen.

Siden Thomas Cook gikk konkurs i september, har det vært jobbet med ulike løsninger for den nordiske virksomheten med merkevarer som Ving i Norge og SPies i Danmark. I motsetning til den britiske delen av Thomas Cook-konsernet, har den nordiske virksomheten vært lønnsom.

Det svensk-tyske oppkjøpsfondet Triton la inn bud på Thomas Cook's nordiske virksomhet i mai, men etter det DN vet så har Triton ikke vært interessert etter at Thomas Cook gikk konkurs. Også flere andre interessenter har vært nevnt på ryktebørsen.

Bruker meglerhuset Carnegie

I stedet var det den nye konstellasjonen som fikk tilslaget etter en budrunde tilrettelagt av meglerhuset Carnegie, også eid av Altor.

Ving Norge hadde alene et overskudd på 155 millioner kroner i forrige regnskapsår, av en omsetning på 3,4 milliarder kroner.

DNB bak lån for 21 mrd.

Den norske storbanken DNB har vært med å tilrettelegge lån for totalt 21,2 milliarder kroner til Thomas Cook. Det skjedde i 2016 og 2017. Etter Thomas Cook-konkursen i september i år varslet DNB at det forventet en tapsavsetning på om lag én milliard kroner. Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB har ikke svart på DNs henvendelser om salget av chartergigantens nordiske virksomhet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Petter Stordalens privatfly tar av hver 70. time
Video fra Dagens Næringsliv
01:48
Publisert: