Det var ugler i mosen da Plantasjen-sjef Daniel Juhlin forrige uke sluttet på dagen etter et drøyt år i selskapet. Og bare en uke før det svenske eierselskapet Ratos skulle legge frem årsresultatet.

Fredag slapp Ratos resultatene. Det er full krise i Plantasjen.

Kraftige nedskrivninger

I fjerde kvartal fikk plantegiganten et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på minus 155 millioner kroner. Plantasjen gikk også på tap i tredje kvartal, men takket være en ok start på fjoråret endte ebitda for året på 72 millioner kroner – langt svakere enn i 2017.

Plantasjen hadde fall i omsetningen i fjerde kvartal, på to prosent.

I kvartalsrapporten til Ratos står det at nærmest alt gikk feil for Plantasjen mot slutten av året.

Blar opp nye 200 millioner

Ratos skriver nå ned verdien på Plantasjen med 600 millioner svenske kroner. Videre opplyses det om at Ratos har spyttet inn nye 200 millioner kroner i selskapet for å gjøre det mulig å få en lavere belåningsgrad.

Resultatet i fjor ble tynget av oppsigelsen av ulønnsomme samarbeidsavtaler og høy ukurans i varelager, ifølge Ratos' årsregnskap. Investeringsselskapet understreker imidlertid at deres ambisjoner for lønnsomheten i Plantasjen ikke er endret selv om det nå tar gigantnedskrivninger.

– Plantasjen er et sterkt varemerke i en bransje som vokser og der kundetilfredsheten har høyeste prioritet. De pågående forbedringstiltakene kommer imidlertid til å ta lengre tid å gjennomføre før de får full effekt – sammenlignet med våre tidligere vurderinger, skriver Ratos.

Fikk gigantrabatt

Historien til Plantasjen har ikke vært en dans på roser.

I oktober 2016 presenterer det svenske børsnoterte oppkjøpsfondet Ratos sitt siste oppkjøp: Plantasjen.

Da hadde det amerikansk-britiske oppkjøpsfondet Apax vært inne på eiersiden og tiden var moden for en exit slik Private Equity-fond har for vane å gjøre etter noen år.

Planen om børsnotering ble lagt til side og i stedet kjøpte svenskene seg inn for 1,2 milliarder kroner. Prisen var 600 millioner lavere enn det meglerhusene hadde antydet.

I tillegg til nye eiere ble det også presentert en ny strategi.

Spisset tilbudet

I stedet for å rendyrke bare store varehus i utkanten av de store byene, skulle kjeden også plukke omsetning der folk oppholdt seg inne i byene.

Entusiasmen var høy da konsernsjefen fortalte om et samarbeid med Rema om å etablere mindre butikker i tilknytning til dagligvarebutikker. Denne modellen med tilsvarende allianser skulle rulles ut i alle i de andre nordiske landene. Etter hvert lanserte kjeden også en rekke småbutikker sentralt i de store byene.

De nye svenske eierne var sterk i troen på at Plantasjen skulle utvikle seg på det selskapet kunne best: planter.

Svenskene konstaterte at Plantasjen var på vei vekk fra å selge irrelevante varer som biljardbord og plastsandaler.

– I dag fremstår det som et spisset og tydelig varemerke. Det tror jeg de vil tjene på. Vi forventer ikke at de går tilbake til et bredere sortiment igjen, fortalte Lars Johansson i Ratos.

Gjør det som trengs

Planene har imidlertid ikke gått som håpet.

Konsernsjef Jonas Wiström, Ratos.
Konsernsjef Jonas Wiström, Ratos. (Foto: Ratos)

Med dagens nedskrivning på 600 millioner kroner er Plantasjens egenkapitalverdi nå bokført til 575 millioner kroner. Altså er verdien på Plantasjen over halvert på to år.

Konsernsjef Jonas Wiström i Ratos påpeker at den saftige nedskrivningen kommer som følge av at snuoperasjonen i Plantasjen tar lengre tid. Det plutselige lederskiftet i forbindelse med at Jon Abrahamsson valgte å trekke seg i 2017 har også komplisert situasjonen, mener han.

– Vi har ikke senket ambisjonene. For meg er Plantasjen er sterkt varemerke med en ledende posisjon og masse dyktige medarbeidere, sier Wiström til DN.

Han mener nøkkelen til å snu den negative utviklingen ligger hos butikksjefene, og en sentral ledelse med tydelig fokus.

Ratos er heller ikke ute etter å gjøre en kjapp gevinst i Plantasjen, men tenker langsiktig, snarere i 20 års perspektiv, understreker Wiström som påpeker at de eier Plantasjen så lenge de anser seg som de beste eierne.

– Vi er klare til å satse på Plantasjen, og kommer til å gjøre det som trengs, sier Ratos-sjefen.

Styremedlem Christer Åberg har overtatt stillingen som sjef i Plantasjen inntil en erstatter er på plass.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

En podkast om bløff, bil og børs!

EU-presidenten: -Et eget sted i helvete for dem som gikk inn for brexit
Reaksjonene lot ikke vente på seg.
01:59
Publisert: