Forsikringsselskapet Protector Forsikring kommer med en resultatoppdatering for fjerde kvartal der de skriver at de nå vurderer hva de skal gjøre med boligsalgsforsikringene sine etter skjeggkre-problemene.

Protector Forsikring har engasjert Nordea som rådgivere.

Når et selskap opplyser at det vurderer strategiske alternativer for en virksomhet, betyr det normalt at en vurderer om virksomheten hører hjemme i eget selskap, eller om den bør selges eller for eksempel slås sammen med konkurrenter.

«Alle alternativer»

Størrelsen på virksomheten er på cirka 400 millioner kroner, tilsvarende syv prosent av Protecors samlede virksomhet, opplyser Protector-sjef Sverre Bjerkeli.

Han sier at vurderer «alle alternativer» boligsalgsforsikringene.

– Når vi går ut og melder på den måten er det også for å fortelle det til potensielle partnere og kjøpere. Det er en slagspartnerskapsinvitasjon for å finne ut om det er noen som ønsker å slå seg sammen med oss for å drive dette markedssegmentet videre, sier Bjerkeli.

– Men det er også en mulighet for at vi fortsetter som vi gjør i dag, legger han til.

– Er det mulig å drive det på en god måte?

– Det kommer ann på hvordan markedet utvikler seg. Vi mener at et produkt i et eiendsomstranskjonsmarked åpenbart har varig liv i markedet, sier Bjerkeli.

Protector-sjefen sier det er naturlig å tenke på å kvitte seg helt med virksomheten.

– Men det er ikke det som ligger nærmest nå, påkeker han.

Nordea ser på salg

Nordea sier imidlertid til TDN Direkt at dette er en av tingene de ser nøye på.

– Vi ser på om det er grunnlag for andre å ta over den forretningen de har her, sier Erik Sand i Nordea til nyhetsbyrået.

Han sier utgangspunktet er at virksomheten har blitt mindre viktig for selskapet, og er en virksomhet de kun har i Norge.

– Da får man se hva slags muligheter man har for dette forretningsområdet utenfor Protector. Vi undersøker om det er grunnlag for andre å ta over den forretningen de har her, det vil være en del av det. Så vil Protector gjøre en vurdering av om de vil kjøre det videre i egen regi, eller finne en annen løsning på det, sier Sand.

– Kunne miste stort volum

Protector tok store milliontap knyttet til problemer med skadedyret skjeggkre i tredje kvartal. Selskapet har fjernet skjeggkre fra vilkårene sine, men konkurrentene har ikke gjort det samme. Det kan bli problematisk.

Skjeggkre.
Skjeggkre. (Foto: Gorm K. Gaare)

«Vi vil kunne miste et stort volum eller være ute av markedet hvis konkurrentene ikke følger etter med å fjerne skjeggkre-dekningen fra vilkårene», skriver Protector i meldingen.

Varsler svakt fjerde kvartal

Protector skriver at implementeringen av tiltakene vil ha en forsinket effekt, noe som gjør at fjerde kvartal også vil bli negativt påvirket av skjeggkre.

Konkurrentene har så langt Protector vet ikke fjernet skjeggkre fra vilkårene sine. For året som helhet regner Protector nå med en «netto combined ratio» på 107 prosent.

«Netto combined ratio» er summen av erstatninger og selskapets driftskostnader delt på mottatte premier (inntekter). En ratio over 100 prosent betyr at egenregninger i kvartalet ikke har vært lønnsomt. Det selskapet da eventuelt tjener penger på er investeringer i finansmarkedene.

I 2019, etter at vilkårene om skjeggkre er fjernet og alle forventede tap til skjeggkre er historie, venter selskapet at netto combined ratio vil være 11 prosent lavere, altså på 96 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Kjetil Wiedswang: Juleshop for landet
DNs politiske julekalender | Luke 7: Franklin D. Roosevelt og Kristin Halvorsen drømte om mer shopping.
01:39 Min
Publisert: