Reitan-konsernet, som eies av Reitan-familien med Odd og sønnene Ole Robert og Magnus i spissen, legger fredag frem resultater for det koronapregede fjoråret. Konsernet eier flere tusen kiosker, butikker og bensinstasjoner både i inn- og utland, og endte i 2020 på en omsetning på 105,6 milliarder kroner. I 2019 endte omsetningen på 97 milliarder kroner, inkludert franchiseomsetning.

Konsernet omfatter blant annet dagligvarekjeden Rema 1000, Narvesen, Pressbyrån og kioskkjeden 7/11.

Konsernet tjente 5,2 milliarder kroner før skatt i fjor, opp fra 3,9 milliarder kroner i 2019. I en pressemelding skriver konsernet at 45 prosent av 2020-resultatet er knyttet til kapital- og eiendomsvirksomhet.

– Dagligvarebransjen har hatt rekordresultater i et trist år vi alle skulle vært foruten. Vi jubler ikke, men bruker tiden på det vi har erfart og lært, sier Odd Reitan i en pressemelding.

Kioskene led

2020 endte altså med en økning både på topp- og bunnlinje. Dette til tross for at særlig forretningsområdet kalt «convenience», eller kiosk, ble sterkt rammet. Disse utsalgsstedene befinner seg ofte på flyplasser, undergrunn eller togstasjoner som naturlig nok har hatt mange færre besøkende på grunn av pandemien.

– Oppsummert har det vært et sammensatt bilde i 2020. Tross pandemien har vi sterke resultater og vi hadde en robust finansiell stilling da vi gikk inn i 2020. Da ga oss handlekraft. Vi tok også en tidlig beslutning om å allokere kapital til kiosk og convencience, samt støtte til kjøpmennene, sier Reitans finansdirektør Kristin Genton til DN.

Hun husker tilbake til 11. mars i fjor, da hun deltok på et styremøte i Rema 1000, og nyheter om et virus hadde begynt å spre seg i nyhetsbildet. Finansdirektøren er fornøyd med hvordan det ble håndtert gjennom året, etter hvert som viruset også nådde Europa.

– Vi hadde lavt sykefravær og få butikker som måtte stenge på grunn av smitte. Mangelen på produkter begrenset seg i stor grad til gjær, sier Genton, som har vært ansatt i Reitan-systemet siden 2000.

– Da vi gikk ut av første kvartal i fjor var det med negativt resultat. Sist gang det skjedde var under finanskrisen. Virksomheten har blitt mye større siden den gang, men både da og nå har den desentraliserte organiseringen med sterke kjøpmenn hjulpet oss med rask omstilling og god koordinering.

Hun forteller at konsernet tidlig bestemte seg for å opprettholde investeringsprogrammet, som beløp seg til 4,8 milliarder kroner i fjor. Dette var i tillegg til støtte til kjøpmenn og stengte kiosker.

– Vi satte av en milliard kroner for å sikre vareflyten til butikkene og for å sikre verdikjeden hele veien. Gjennom hele året har vi simulert og sett på scenarier, og forberedt oss på det verste. Heldigvis klarte vi å unngå det, sier Genton.

Navnebytte og børs

I slutten av november i fjor lettet konsernet på sløret om børsnoteringsplaner for Reitan Handel. Da ble det samtidig klart at det skulle gjøres flere endringer i konsernet, blant annet et navnebytte fra Reitangruppen til Reitan.

– Slike ting begynner gjerne med en tanke om hva man prinsipielt kan tenke seg. Det er ingen hast. Selskapet er godt nok rigget, det gjelder å finne riktig timing, sa Odd Reitan til DN i november i fjor.

Ved inngangen til 2021 gikk konsernet også fra fem selvstendige forretningsområder til tre nye: Reitan Handel, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.

På spørsmål om hva som er status rundt den mulige børsnoteringen, vil ikke finansdirektør Genton gå i nevneverdig detalj.

– Vi gikk ut med en melding om det i november i fjor, og vi jobber fortsatt etter planen med en mulig børsnotering. Vi sier at det tidligst kan skje i 2021, men noe mer konkret kommer vi tilbake med når vi har noe å fortelle.

Tre generasjoner Reitan

Gjennom tre generasjoner har Reitan-familien bygget et av landets største dagligvareimperium. Det var gjennom lavpriskonseptet Rema at familien fikk det store gjennombruddet.

Den første butikken ble åpnet på Bromstad i Trondheim i 1979. I årene som fulgte ble det bygget et landsomfattende nettverk av butikker drevet av frittstående kjøpmenn.

I tillegg til dagligvare, har Reitangruppen også blitt Norges største innen kiosk/servicehandel samt bygget opp en lukrativ eiendomsportefølje og kapitalforvaltning. Selskapet har også tatt en posisjon innen drift av bensinstasjonen med kjeder som Uno-X og YX.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.