– Vi er ikke fornøyd med resultatet. Ti millioner kroner er for lavt til å kunne utvikle oss, men i et år som i fjor hvor vi hadde mye engangskostnader og store investeringer så kunne det vært verre, sier Trine Lerum Hjellhaug (44), som er fjerde generasjon i Lerum-familien som drifter selskapet.

Bare én mil unna der det hele startet, arbeider familien Lerum fortsatt med å selge saft og syltetøy fra saftbygden Sogndal.

Selskapet med samme navn produserer saft, jus og syltetøy, noe de har gjort i 112 år.

Sukkersjokk

I fjor ble derimot ikke det økonomiske resultatet slik den tradisjonsrike bedriften hadde håpet på: Sukkeravgiften ga familiebedriften et realt sukkersjokk etter at den økte med 42 prosent fra nyttår.

– Siden 2007 har vi betalt cirka 500 millioner kroner i sukkeravgift på saft med – og uten sukker, sier Hjellhaug.

12. juli har regjeringen frist på en høring om sukkeravgiften på drikkevarer.

– Det er veldig mye rart i de reglene. Begge sukkeravgift-lovene er vel begge er over 100 år, det er tydelig at de er foreldet, sier hun.

I tillegg til sukkeravgiften hadde saft- og syltetøyprodusenten store kostnader knyttet til flytting av produksjonen, noe som ga selskapet et resultat før skatt på ti millioner kroner.

Omsetningen økte med åtte prosent opp til 528 millioner kroner, som er familiens nest høyeste omsetning noensinne.

– Slutten på 2018 var bra, vi tok markedsandeler der vi er inne og vokste på topplinjen, forteller Hjellhaug.

Lavere lønninger

Sogndal er langt unna de største markedene i Norge. Men Hjellhaug legger vekt på tilhørigheten og at lønninger er lavere i den lille bygda.

– Er det ikke dyrere for dere å være i Sogndal, enn et sted mer sentralt?

– Jo kanskje, 60 prosent av leveringene våre er østover. Men vi har regnet på det, lønnsmessig er det også mer gunstig å være i Sogndal enn i Oslo. Det har også mest med tilhørighet å gjøre, det er Sogndal som er vår hjembygd.

Den nye produksjonslinjen i Lerums lokale i Kaupanger hvor Lerum har slått sammen saft- og syltetøy-produksjonen.
Den nye produksjonslinjen i Lerums lokale i Kaupanger hvor Lerum har slått sammen saft- og syltetøy-produksjonen. (Foto: Gorm K. Gaare)

Tok tilbake Lerum

I 2017 fjernet Rema Lerum og en rekke andre merkevarer fra butikkhyllene som et ledd av sin bestevennstrategi.

Men i 2019 tok Rema Lerum tilbake inn i varmen, men bare deler av produktene.

– Vi kom tilbake inn i Rema med vårt originale syltetøy, det er vi veldig glade for.

Hjellhaug skal fortsette å kjempe for at syltetøyet fra saftbygda kommer tilbake i Remas hyller.

– Vi fikk ikke alt syltetøyet tilbake, og vi skal jobbe hardt for å komme tilbake inn i Rema for fullt. Det er en del av konkurransen.

Solbærsirup er favoritten

Mange forbinder Lærum med søte, tykke safter, det er imidlertid på vei til å endres.

– Vi ser at den originale saften vår går ned i volum samtidig som de sukkerfrie produktene øker.

– Er det noe som selger spesielt godt?

Solbærsirup selger fortsatt godt, det er jo den folk vil ha når de går på ski eller er forkjølet. Vårt sukkerfrie alternativ Zeroh selger også mye.

– Hva er dine favoritter?

– Jeg er veldig glad i solbærsirup og den gule Zeroh-en. På syltetøy er det jordbærsyltetøy, avslutter Hjellhaug.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.