Den tidligere John Fredriksen-makkeren Tor Olav Trøim (55) har på rekordtid bygget opp Borr Drilling til å bli verdens største tilbyder av nyere oppjekkbare rigger (jackups).

Med pengesterke eiere i ryggen kjøpte Borr Drilling raskt hele Transoceans jackup-flåte og hele riggselskapet Paragon.

Det har gitt Borr en børsverdi på nær 20 milliarder kroner.

I første halvår ble en bråte rigger, 17 i alt, solgt med en gevinst på 17,5 millioner dollar, rundt 150 millioner kroner, ifølge selskapets kvartalsrapport fremlagt torsdag.

Bedre rater

Finansdirektør Rune Magnus Lundetræ, også han tidligere sentral i Fredriksen-systemet, har imidlertid satt oppkjøpsaktiviteten på hold.

– Vi har tidligere sagt at det er lite sannsynlig at vi gjør flere oppkjøp, fokus er på operasjon og kontrakter, og vi ser stadig flere konkrete henvendelser, sier Lundetræ til DN.

Borr Drillings delårsrapport bærer også preg av økt oppmerksomhet om driften.

Selskapet sikret i mai en seksmånederskontrakt for «Norve» til en dagrate på 80.000 dollar per dag, med oppstart i tredje kvartal 2018, i direkte forlengelse med BW Energy-kontrakten, ifølge rapporten.

– Dagratene har definitivt bunnet ut, og er på generell basis på vei oppover, sier finansdirektøren.

Optimisme

I kvartalsrapporten er også Borr optimistisk til selskapets utsikter de kommende to årene, og tror de vil klare å sikre finansielt attraktive kontrakter for en høy andel av selskapets moderne jackup-flåte.

– Det er en gryende optimisme, som vi på et eller annet tidspunkt tror vil komme til syne, sier Lundetræ.

Nær samtlige av Borrs rigger er bygget etter 2011. Befraktere i flere anbudsprosesser som nå pågår har introdusert aldersbegrensning på rigger som vil delta, ifølge Borr.

Samtidig finnes det flere rigger som de siste årene har ligget for anker og som det aldri vil lønne seg å sette inn i markedet igjen.

Siden oppstarten i desember 2016 har Borr sikret seg syv kontrakter og intensjonsavtaler for nyere rigger som har ligget brakk. Samlet utgjør dette 50 måneders ordrereserve.

Borr sikret seg også i august en intensjonsavtale for «Norve», for et program med ventet varighet på ti måneder og oppstart i tredje kvartal 2019. Kontrakten ventes signert i september 2018.

Økt aktivitet

Per august hadde Borr ti rigger i drift.

Etter oppstart av de nyeste kontraktene og støttet av bedre markedsforhold også for pågående kontrakter, venter Borr minst å ha 12–13 rigger i drift innen andre kvartal neste år, ifølge kvartalsrapporten.

Der fremkommer det også at riggselskapet har startet aktivering av to nybygde jackups, samt reaktivering av jackupen «Ran».

Borr er ellers nær ved å ferdigstille integrasjonen av Paragon.

«Antallet landansatte i den gamle Paragon-organisasjonen er blitt redusert fra 165 til 52, og ventes å falle ytterligere, i hovedsak ved Houston-kontoret», heter det.

Borrs tekniske oppetid for flåten var 99,0 prosent i andre kvartal. Per utgangen av første halvår hadde selskapet en egenkapital på rundt 1,7 milliarder dollar, tilsvarende 64 prosent av balansen.

Borr Drilling-aksjen stiger noe over to prosent på lavt volum på Oslo Børs torsdag formiddag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

I dette parkeringshuset står over 60 Tesla-biler parkert
Flere av de venter på service. Les hele saken i lenken under.
00:49
Publisert: