Natt til torsdag var Telenors 25-milliarderstap i India et faktum. Markedsleder Bharti Airtel tar over Telenors mobilnett, kunder og ansatte i India.

– Det var det beste vi kunne få til, sier Sigve Brekke til DN på telefon fra Indias hovedstad New Delhi.

Hit kom han onsdag morgen, forteller han. Først torsdag morgen indisk tid, var Brekke sikker på at avtalen var i boks.

– Helt sikre på at dette kom i havn, var vi nå i morges – selv om det jo har vært samtaler over tid, sier Brekke.

– Fikk tre ting imot oss

Det er drøyt åtte år siden Telenor annonserte planene i India, til store advarsler både fra aksjonærer og analytikere.

Siden viste det seg å bli en humpete vei. 

– Burde dere hørt mer på dem som advarte dere mot India-investeringen?

– Vi fikk tre ting imot oss, som vi ikke kunne forutse, svarer Brekke:

– Konkurransen viste seg å bli mye tøffere og mer brutal enn vi hadde forutsett. Gjennomsnittsinntekten per kunde falt dramatisk. Det viste seg også at spektrum ble dramatisk mye dyrere, og de regulatoriske rammebetingelsene ble også krevende, sier han.

Såkalt spektrum er avgjørende for teleselskapenes dekning og kapasitet i mobilnettet. Dette er ansett som en naturressurs som tildeles av myndighetene. Prisen fastsettes gjennom auksjoner der flere teleselskaper kan være med og by.

Ikke bærekraftig

Til tider har Brekke selv vært meget involvert i India-virksomheten, i perioden han satt som Telenors konserndirektør for Asia. Særlig da Telenor vinteren 2012 mistet lisensene til å drive mobilvirksomhet i India etter en høyesterettsdom.

Siden han overtok som Telenor-sjef sommeren 2015 har Brekke vært klar på at Telenor måtte finne en mer bærekraftig løsning på sikt.

– Vi så for halvannet år siden at den modellen vi hadde ikke var bærekraftig på lang sikt. Dataveksten var sterkere enn antatt og vi hadde ikke et godt nok mobilnett til å ta dette unna. Vi vurderte derfor flere alternativer, sier han.

Ingen enkel beslutning

– Hvordan føles det å tape rundt 25 milliarder kroner på India?

– Selvsagt kunne vi håpet at det hadde gått bedre. Samtidig må vi ta med oss de positive tingene vi har lært i India. Mye av suksessen vi har hatt i Myanmar skyldes lærdom vi har tatt med oss fra India.

– Hvordan ser du på India-investeringen nå?

– Det er ingen enkel beslutning å gjøre det vi har gjort i dag. Men samtidig er vi her for å tjene penger, og vi må forholde oss til virkeligheten. Dette er en finansiell rasjonell beslutning, sier han.

– Det har tatt lang tid å få på plass en slik løsning?

– Vi håpet jo å få en løsning på plass i løpet av fjoråret. Men jeg er fornøyd med den løsingen vi har fått nå, som er en ryddig exit fra India. Det er nå en seriøs aktør som overtar ansatte, kunder og forpliktelser, sier Brekke.

Sigve Brekke møtte Telenors indiske ansatte torsdag, og dokumenterte selv på Twitter:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.