Administrasjonsstyret i Silver informerte fredag om at pensjonsutbetalingene til Silvers kunder blir halvert i månedene fremover. Ifølge administrerende direktør Bjørn Østbø er det hensynet til likebehandling av kundene som er årsaken til beslutningen. 

– Reduksjonen i utbetalinger er nødvendig for å sikre likebehandling av selskapets kunder. De som mottar pensjon nå, og de som skal motta senere, sier Østbø.

Silver-kunde Per L. Klem har 2,6 millioner kroner i Silver, fordelt på fripolise fra ytelsespensjon gjennom tidligere arbeidsgiver og privat sparing gjennom IPA (individuell pensjonsavtale). 

– Jeg får utbetalt rundt 14.000 kroner fra fripolisen, og skulle få min første utbetaling fra IPA i mars, sier Klem som først fikk vite om halvering av pensjonsutbetalingen gjennom DN. 

 Han har spart 1,1 millioner kroner i IPA-en som skulle utbetales over ti år. 

«Kommunistisk»

Klem sier han er dypt rystet over at Finansdepartementet har åpnet opp for å behandle fripoliser og IPA likt i booppgjøret etter Silver. Det er de strenge kapitalkravene til forvaltning av fripolisene som er årsakene til at Silver ble satt under offentlig administrasjon. Kunder som har IPA eller såkalte pensjonskapitalbevis har hatt muligheten til å flytte pengene ut av Silver, fordi det ikke stilles noe kapitalkrav bak dem. Klem prøvde å flytte midlene, men rakk det ikke før Silver ble satt under administrasjon. 

– IPA er penger som ikke har fremtidig avkastning som skal tjenes opp, slik som fripoliser. Dette er penger som er intakt. Nå skal min opptjente IPA brukes for å dekke opp for manglende reserver på fripoliser. I vanlig forsikringsdrift er det vanntette skott mellom disse produktene. Så dette er jo helt vanvittig. En slags Robin Hood som tar fra noen for å gi til de andre. Dette trodde jeg bare kunne skje i kommunistiske land som Nord-Korea, og ikke i Norge i 2017. Dette er direkte ran og tyveri, sier Klem. 

Burde advart

Finansdepartementet kom med forslaget om hvordan forsikringsselskaper skulle settes under offentlig administrasjon i høst. I høringsrunden kom det mange innsigelser på nettopp det Klem påpeker. Produkter uten garanti blir satt i samme bås som produkter med garanti. Til tross for innsigelsene vedtok Stortinget forskriften i februar.

– Jeg visste ikke om dette før etter at Silver ble satt under offentlig administrasjon. Hvorfor sa ikke Finansdepartementet til Silver at de måtte advare kundene som hadde produkter med investeringsvalg om at dette kunne skje, spør Klem. 

Forbrukerrådet advarte de 5000 Silver-kundene som sitter med IPA og pensjonskapitalbevis i august, men den daværende Silver-ledelsen mente Forbrukerrådet overdrev.  

Statssekretær Tore Vamraak (H) i Finansdepartementet vil ikke være med på at de skulle gitt mer informasjon om konsekvensen av forslaget av å likestille alle kunder i Silver uavhengig hva slags pensjonsprodukt de hadde.

– Det er Silver som har hatt ansvaret for sine kunder og den informasjonen de har gitt. Vårt ansvar er å påse at selskapene i denne bransjen er i stand til å levere det de har lovet, sier Vamraak i en kommentar.

Han viser til at administrasjonsstyret i Silver opptrer etter reglene for offentlig administrasjon.

Silver-pensjonskunde og kundetalsperson Ivar Valstad. 
Silver-pensjonskunde og kundetalsperson Ivar Valstad.  (Foto: Jo E. Brenden)

– Hverken Finansdepartementet eller administrasjonsstyret kan velge hvordan kontrakter skal behandles i en offentlig administrasjon. Dette må helt og holdent baseres på de rettsreglene som Stortinget har vedtatt. Et helt sentralt prinsipp ved bobehandlingen er at kundene skal likebehandles, sier Vamraak.

Kjemper for Silver-pensjonen

Silver-kunde Ivar Valstad – som er administrator av Facebook-gruppen «Kampen om Silver-pensjonen», sier han ikke er overrasket over at den nye Silver-administrasjonen halverte pensjonsutbetalingen til kundene.

– Administrasjonsstyret har nok ikke helt oversikt over avkastningen på porteføljen og kostnader som vil løpe på og garderer seg inntil videre, sier Valstad. 

Valstad har sammen med andre Silver-kunder organisert seg for å kjempe for pensjonen til de 20.000 kundene. Gruppen har hatt møte med administrasjonsstyret og den nye administrasjonen i Silver.

– Vi opplever at vi blir tatt på alvor, og vi forsøker å påvirke de beslutningene som blir tatt, sier Valstad. 

Selv om han ikke ble overrasket over kuttet i pensjonen, synes han det er ille for de kundene som har mye av sin pensjon fra Silver. 

– Alle synes det er kjipt å få nedsatt pensjonen sin med 50 prosent, sier han kort. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.