Det har gått opp og ned for Andresen-familiens møbelkonsern Skeidarliving Group. Etter fusjonen mellom Skeidar og Living i 2012 fulgte to år med samlede underskudd på rundt 200 millioner kroner. Så tok den tidligere landslagskapteinen og Skeidar-arvingen Martin Andresen selv over toppjobben og leverte fire sammenhengende år med gode overskudd.

Men i 2018 og 2019 pådro konsernet seg nok en gang underskudd på samlet nesten 200 millioner kroner. Så, i koronaåret hvor alle fryktet det verste, snudde det fullstendig.

De to foregående tapsårene er nå hentet inn igjen.

Solgte unna datterselskap

I fjor tjente Skeidarliving Group 190 millioner kroner før skatt, ifølge det ferske konsernregnskapet. Den underliggende resultatforbedringen fra året før, justert for blant annet salg av et varehus i Oslo, var på 175 millioner kroner, ifølge Skeidars administrerende direktør Rune Henriksen.

– Dette er et resultat av interne driftsforbedringer, samt økt etterspørsel etter møbler og interiør, sier han.

Det saftige overskuddet er også påvirket av at konsernet i fjor solgte sitt datterselskap Skeidar Oslo med en regnskapsmessig gevinst på rundt 125 millioner kroner. Skeidar Oslo har levert overskudd hvert eneste år siden 2001. De siste årene har overskuddet vært tosifret.

– Varehuset har jo gått kjempebra. Hvorfor selger dere?

– Skeidar Oslo ble solgt ut av konsernet som ledd i en finansiell restrukturering for å styrke selskapets balanse og øke konsernets finansielle handlefrihet, sier Henriksen, som beskriver konsernet som godt rustet både operasjonelt og finansielt.

Kjøperen var Martin Andresen og andre gjennom det nystiftede selskapet Alnabru Invest. Varehuset er fortsatt medlem av Skeidar-kjeden.

I årsberetningen skriver selskapet at det mot slutten av 2019 satt i gang en omfattende snuoperasjon. Det ga resultater.

Store kostnadskutt

På bare et år kuttet Skeidar-konsernet kostnadene med nesten 300 millioner kroner – eller nærmere 16 prosent.

Ifølge Rune Henriksen gjennomførte de betydelige investeringer i egen verdikjede i tapsårene 2018 og 2019, blant annet i logistikkoperasjonen. Driften er blitt strømlinjeformet og store deler av sortimentet kjøpes direkte fra produsenten uten fordyrende mellomledd.

– Dette har gitt svært gode resultater, noe som gjenspeiler seg i fjorårets regnskaper, sier han.

Inntektene sto mer eller mindre på stedet hvil på nesten to milliarder kroner. Årsaken er korona. Møbelkjeden reduserte aktiviteten i starten av utbruddet, som igjen førte til lavere omsetning våren 2020 sammenlignet med året før. Men så snudde det.

– Aktiviteten tok seg kraftig opp fra og med juni, og konsernet opplevde deretter en kraftig omsetningsvekst i siste halvår av 2020. Det vil alltid være viktig for Skeidar å skape lønnsom vekst og øke sine markedsandeler, og vi opplever at vi er godt posisjonert for å videreføre dette fremover, sier Skeidar-sjefen.

Ifølge konsernregnskapet har Skeidar inntektsført rundt 2,3 millioner kroner i kompensasjon fra tilskuddsordningen som følge av korona.

I Skeidarliving utgjør Andresen-familien fra Ski, som har drevet møbelbutikk i flere generasjoner, den største eiergrupperingen med over 70 prosent av aksjene. Gjennom Living-fusjonen kom også Stavanger-kjøpmann Arild Tvedt og XXL-gründer Øivind Tidemandsen inn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.