I en nimånedersperiode fra september 2018 til mai 2019 hadde Skistar en nettoomsetning på 2,4 milliarder norske kroner. Det er en økning på 205,8 millioner fra året før. Resultatet etter skatt for denne perioden ligger på 610 millioner, en økning på 11 prosent fra fjoråret.

Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør i Skistar as, sier til DN at de er fornøyde med resultatet.

Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør i SkiStar
Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør i SkiStar (Foto: Skistar)

– Vi er svært stolte over å presentere tall som er en «all-time high». Værmessig var det mer utfordrende i år enn i fjor, så naturlig nok er vi ekstremt fornøyde, sier han.

Disse tallene gjelder for hele konsernet, men av Skistars kvartalsrapport fremkommer det at det også var en rekordsesong i Norge med en nettoomsetning på 637 millioner.

Solid vekst

Aksjeselskapet har opplevd god vekst de siste årene. Örnulf poengterer at dette er i et marked som kanskje ikke er like tradisjonelt som «vanlige» feriereiser.

– Vi har vokst både resultatmessig og i omsetning. Vi måler dette i femårsperioder, og de siste årene har vi vokst i snitt ti prosent per år.

Totalt registrerte Skistar 5,8 millioner skidager i sesongen 2018/2019. Én skidag tilsvarer én dags kjøring med Skipass. Til tross for rekordår var det 6000 færre skidager sammenlignet med sesongen før. Grunnen til dette skyldes ifølge Örnulf bedre vær i sesongen 2017/2018.

Økonomi- og finansdirektøren sier at Skistar jobber hardt for å bli en større del av markedet ute i Europa, på samme måte som i det skandinaviske markedet. Samtidig forsikrer han om at Norge ikke vil bli glemt.

– Trysil er den største destinasjonen i Norge og en av våre store satsingsområder. I tillegg ligger det ikke mer enn en liten kjøretur unna Åre, så det er naturlig for oss å fokusere der, sier Örnulf.

Ingen planer om utvidelser i Norge

Örnulf sier det ikke foreligger noen planer om å utvide til flere anlegg i Norge, men at en del av en 330-millionersinvestering neste år vil gå til anleggene i både Hemsedal og Trysil.

– I løpet av det neste året kommer vi til å investere i alle anleggene våre, også Hemsedal og Trysil. Midlene skal da gå til modernisering, i tillegg til å sikre at alle våre destinasjoner er klare til sesongstart.

På spørsmål om hvordan de skal klare å toppe et rekordår svarer Örnulf at det blir en utfordring.

– Heldigvis er kalenderen litt bedre neste år. Da er påsken tidligere, noe som er en fordel for oss, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.