Mandag varsler offshorerederiet Solstad Offshore at selskapet går en tøff vinter i møte.
En svak sommersesong har skrapt kassen og Solstad må derfor gå i dialog med sine långivere for å bedre likviditetssituasjonen, opplyser administrerende direktør Lars Peder Solstad til DN.
– Det har vært en sommersesong som har hatt lavere inntjening enn det vi håpet på. Det har ikke gitt den nødvendige likviditetsbufferen for vinteren. Dermed må man ta noen grep, sier Solstad.
– Ikke friskmeldt
Offshorerederiet ble i fjor landets største etter at konkurrentene Farstad, Deep Sea Supply og Rem Offshore ble innlemmet etter en voldsom konsolidering, der Kjell Inge Røkkes Aker og John Fredriksen trakk det lengste strået.
Dette skjedde i kjølvannet av en oljebrems som siden 2014 har strupet aktiviteten, barbert ratene og sendt båter i opplag, med massive oppsigelser av sjøansatte som følge.
Selv om det er tegn til bedring, har Solstad Offshore behov for en finansiell løsning som tar selskapet gjennom vinteren og som samtidig skaper en «robust langsiktig plattform». Solstad-sjefen opplyser at en løsning med kreditorene vil være to sider av samme sak. Vintersesongen er nomalt også svakere enn sommersesongen i Nordsjøen, der selskapet har mest aktivitet.
– Markedet er ikke friskmeldt. Selv om oljeselskapene tjener gode penger på høyere oljepris, gjør leverandørene ikke det. Det er stort prispress, konkurranse om jobbene og lave priser. Dermed så bygger man for lite likviditet, sier Solstad.
– God dialog
Solstad påpeker at diskusjonen med långiverne og andre berørte parter ikke vil påvirke driften, kundene, ansatte eller leverandører, og at det er «business as usual».
Han ønsker imidlertid ikke kommentere utsiktene til at det oppnås enighet med motpartene.
– Jeg skal ikke forskuttere noen løsninger, men jeg opplever at vi har en konstruktiv og god dialog, sier Solstad.
Han påpeker at også markedet må bedre seg.
– Det må mer båter vekk for å få prisene på levelige nivåer, kombinert med aktivitetsøkning, sier han til DN.
Vil selge
Han viser til at typisk er etterspørsel etter de nyeste båtene, som Solstad har flere av og som er aktive. Rederiet har imidlertid også en del eldre tonnasje som ligger for anker.
Offshoresjefen utelukker ikke at noe vil bli skrotet, men at dette ikke er førstevalget.
– Vi har solgt ganske mye båter det siste halvannet året, og vi jobber med å fjerne de båtene som vi ikke tror passer inn i vår flåte i fremtiden, sier Solstad.
Solstad Offshore stuper på Oslo Børs. Etter dagens melding er aksjen ned over 20 prosent, der markedet nå priser selskapet til rundt 1,2 milliarder kroner. Dermed er hele oppgangen i år utradert.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.