Sparing gjennom digitale rådgivere er i fortsatt i den spede begynnelse.

Nordeas sparerobot «Nora» forvalter rundt 70 millioner danske kroner, rundt 90 millioner kroner, melder den danske næringslivsavisen Børsen torsdag.

Det blekner mot Nordeas totale forvaltning av privatkundemidler på rundt 220 milliarder kroner, påpeker avisen.

– Kan bli bedre

Tine Vestergren Uldal, direktør for investeringer og sparing i Nordea, mener imidlertid sparingen gjennom Nora er bra.

– Vi er tilfredse med den foreløpige sparingen og er glade for at våre kunder har tatt godt imot Nora på kort tid, sier Nordea-toppen til Børsen.

Hun påpeker at målet med Nora er å gi kundene en mulighet til å velge mellom digitale løsninger, personlig rådgivning eller en kombinasjon av de to. Nora tilbyr fem ulike spareprodukter.

– Etterspørselen etter digitale tjenester øker hele tiden, og det er derfor viktig for oss at vi fortsatt utvikler både Nora og våre andre spare- og investeringsprodukter. Når det er sagt, så kan vi bli enda bedre til å fortelle våre kunder om Nora, sier Vestergren Uldal.

Passert milliarden

Danske Bank lanserte sin sparerobot «June» for over to år siden, som den første i det danske markedet. Tjenestens fire fond forvalter i dag rundt 880 millioner danske kroner, over 1,1 milliarder kroner, av bankens totale forvaltningskapital på 209 milliarder danske kroner, ifølge Børsen.

Danske Bank er også tilfreds så langt. Samtidig får banken tilgang til teknologi og brukeradferd som kan brukes til andre prosjekter.

– Målsetningen har vært å aktivisere noen av dem som har penger stående i kontanter, og som ikke tjener noe på det. Vi er egentlig ganske fornøyd med at vi har oppnådd, sier Jakob Bech-Thomsen, direktør for Danske Bank Wealth Management til Børsen.

– Veldig positiv

Her hjemme tilbyr både DNB og Sbanken sparerobot, i tillegg til Nordea, men hvordan man kommer i kontakt med sparerobotene varierer.

Nordeas Nora kontaktes i nettbanken eller i mobilbanken. Sbanken og DNB har egne spareapper. Andre, som Sparebank 1-alliansen, lar kundene snakke med banken gjennom digitale assistenter som Google Assistant og Apple Siri.

DNB mobile spareapplikasjon «Spare».
DNB mobile spareapplikasjon «Spare». (Foto: DNB)

DNB omtaler ikke tjenesten som en sparerobot, men som en fondsrådgiver for kunder som ønsker å greie det meste selv. I fondsrådgiveren får kundene råd om riktig risiko for sparingen sin og anbefalt det banken mener er et godt fondsalternativ.

Tjenesten ble lansert i DNB-appen «Spare» så sent som i april.

«Mottagelsen fra kundene har så langt vært veldig positiv. Det er likevel for tidlig å gå ut med tall, da vi ikke helt ser hvordan tilbudet påvirker kundeadferden ennå. Det er også verdt å nevne at dette tilbudet kommer i tillegg til rådgivningstilbudet vi allerede har, og er ikke en erstatning», sier DNB til Finansforbundets medlemsmagasin «Finansfokus» i juni.

Dobling i 2019

Sbanken oppgir heller ikke tall, men bekrefter at tjenesten er populær.

Fagsjef for verdipapir i Sbanken, Svenn-Are Sandøy, opplyser til DN at over 1500 kunder investerte etter råd fra bankens sparerobot i 2018. Så langt i 2019 har antallet doblet seg, påpeker han.

- Vi ser at folk i gjennomsnitt har lavere engangsinvesteringer når de bruker spareroboten, enn ved tradisjonell rådgivning over telefon. Robotkundene oppretter imidlertidig i større grad månedlige spareavtaler i tillegg til engangsinvesteringen, sier Sandøy til DN.

Han legger til brukerne av spareroboten i snitte er rett over 40 år, der hver tredje bruker er kvinne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.