Musikkstrømmetjenesten Spotify endte andre kvartal med en vekst i totale inntekter, men sliter fortsatt med lønnsomheten.
«Selskapet vårt presterte godt i andre kvartal og fortsetter å operere på et høyt nivå tross den fortsatte usikkerheten rundt covid 19-pandemien», skriver selskapet i en melding onsdag.
Totale inntekter for perioden endte på 1,9 milliarder euro, mot 1,7 milliarder i samme periode året før.
Til tross for økningen i inntekter endte selskapet imidlertid med et underskudd før skatt på 455 millioner euro mot et underskudd på 56 millioner i andre kvartal 2019.
Vekst i driftskostnadene
Så langt i år har Spotify-aksjen steget med nesten 80 prosent. En stor del av økningen tilskrives Spotifys podkastsatsing, og at de har fått en eksklusivitetsavtale med podkaststjernen Joe Rogan.
Paradoksalt nok bidrar Spotifys positive utvikling på børsen til det store underskuddet, ved at driftskostnadene har skutt i været.
«Driftskostnadene ble totalt 646 millioner euro i andre kvartal, en økning på 48 prosent fra andre kvartal 2019 og langt over prognosen. Rapporterte driftskostnader var betydelig høyere enn ventet som følge av periodisering av høyere sosiale kostnadene enn ventet relatert til den sterke stigningen i aksjekursen vår i løpet av kvartalet», skriver selskapet.
Det er aksjespareprogram for ansatte som driver opp kostnadene til Spotify når aksjekursen går i taket.
Annonsesmell
Ved slutten av kvartalet hadde Spotify 138 millioner betalende abonnenter, skriver selskapet. Månedlige lyttere er 299 millioner i kvartalet, mot 232 millioner i samme periode året før.
Annonseinntektene falt med 21 prosent i andre kvartal, målt mot samme periode året før. Ifølge Spotify skyldes nedgangen koronautbruddet. Annonsefallet var klart størst i begynnelsen av kvartalet.
Koronakrisen gir usikkerhet
Spotify skriver i meldingen at det er ventet et driftsunderskudd i tredje kvartal på 70–150 millioner euro, og et driftsunderskudd i fjerde kvartal på mellom 45 og 145 millioner euro. Strømmeselskapet understreker at koronautbruddet gjør usikkerheten større enn vanlig.
Ifølge meldingen skal lyttetimene ha hentet seg inn til nivåene selskapet lå på før koronakrisen, med unntak av Latin-Amerika.
I noen regioner har Spotify under koronautbruddet fått færre nye abonnenter, opplevd større frafall av abonnenter og hatt flere kunder som ikke har klart å betale regningene sine.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.