Tidlig i desember i fjor varslet Forbrukertilsynet en bot i millionklassen til el-sparkesykkelleverandøren Stayclassy og dens daglige leder, tidligere realitydeltager Thomas Holstad.
Tilsynet mente Holstad og selskapet hadde brutt med regler angående markedsføring etter blant annet en salgskampanje i november der førpriser ikke ble oppgitt, og hvor det for flere produkter ble gitt inntrykk av en prisfordel som ikke var reell.
Det ble varslet en bot på 400.000 kroner til Holstad selv for villedende markedsføring, mens selskapet ble varslet en bot på halvannen million kroner.
Torsdag kveld gikk Holstad i gang med en alternativ pengejakt – gjennom innsamlingssiden Spleis som drives av Sparebank 1. Banken opplyser til DN fredag formiddag at den har stanset spleisen.
– Vi har nå gått gjennom denne innsamlingen, og etter en totalvurdering har vi landet på at dette ikke er en type innsamling vi ønsker å ha på Spleis. Vi har derfor valgt å stoppe denne spleisen, og innsamler har fått beskjed om dette, skriver Tone Mesna, kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Utvikling, i en epost til DN.
En halv million kroner
På innsamlingssiden, som nå er avviklet, het det: «Støtt Thomas med en ny start <3».
Det var Holstad selv som startet «Spleisen», der det ble oppgitt at ønsket innsamlingsbeløp var på en halv million kroner.
I tillegg til å donere penger kunne givere også kjøpe en såkalt «Holstad hoodie» for 2000 kroner og et signert takkebrev fra den daglige lederen til den nette sum av 1500 kroner. Innsamlingen ble startet torsdag kveld, og før den ble stanset var det 45 givere som ga til sammen 8408 kroner.
«For at Thomas skal kunne klare å bygge seg opp igjen – trenger han nå din hjelp til en ny start slik at han kan fokusere på det han kan best – skape spennende produkter og arbeidsplasser i Norge», het det i beskrivelsen av innsamlingen.
Flere steder på siden ble det opplyst at «flere er skeptiske til denne spleisen», og givere ble oppfordret til å sette seg inn i saken før man ga sin økonomiske støtte.
Holstad skriver i en tekstmelding til DN at han synes det var hyggelig å se støtten som kom inn før innsamlingen ble stanset.
– At de fjerner spleisen og i tillegg tilbakefører alt som er gitt i frivillig støtte oppleves som trist, legger han til.
Mesna i Sparebank 1 opplyser at Spleis ikke fikk gått gjennom innsamlingen før fredag morgen, da alle var på plass på jobb. Hun sier det er helt vanlig at «Spleiser» slipper gjennom før en manuell gjennomgang.
– Vi tar kontakt med innsamler i tilfeller der det er uklart hva innsamlingen skal gå til. I dette tilfellet mener vi at det ikke var nødvendig å ta kontakt med innsamler før vi ga beskjed om at spleisen var stoppet.
De som allerede hadde gitt penger får disse tilbakebetalt, opplyser Mesna.
Leilighet begjært tvangssolgt
I en beslutning fra Oslo tingrett, fra november i fjor, fremgår det at retten besluttet et tvangssalg av Holstads leilighet på Røa i Oslo, etter en begjæring fra sameiet. Bakgrunnen var manglende betaling av felleskostnader.
Holstad kjøpte leiligheten for rett i underkant av 10,5 millioner kroner sommeren 2021. I beslutningen skrev tingretten at den ikke mottok noen uttalelse fra Holstad i forbindelse med avgjørelsen.
I en tekstmelding til DN skriver imidlertid Holstad at leiligheten ikke er, eller kommer til å bli, tvangssolgt.
– Beløpet som skyldes ble betalt inn før den tid, skriver han.
Av en kredittsjekk på Stayclassy fremgår det hele 47 betalingsanmerkninger på rett over 1,5 millioner kroner, hvorav 45 er uoppgjorte og to er delvis oppgjort. Kravene mot selskapet består i stor grad av en rekke mindre inkassosaker.
– Advokatmat
Da boten ble varslet for en drøy måned siden fikk Holstad til 2. januar med å svare på tilsynets bemerkninger, en frist som senere ble utsatt til 16. januar.
Holstad uttalte til DN at Stayclassy handlet i god tro om at retningslinjene ble fulgt, og sa videre:
– Det blir advokatmat rundt etterspillet av varslene. Det har vært en heksejakt rundt meg og selskapet i lengre tid. Opplever å ikke bli trodd og hørt. At de sanksjonerer mot meg personlig oppleves som et slag i ansiktet, sa gründeren.
Tilsynet mente på sin side at det ved gjentatte anledninger hadde veiledet Stayclassy om reglene som gjelder ved markedsføring av salg, og at det over flere måneder hadde hatt kontakt med Holstad om forhold som måtte rettes opp.
– Det har vært omfattende veiledning, og daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene. Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sa direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
Holstad mente på sin side at kampanjen var blitt diskutert med tilsynet, og at selskapet hadde fulgt veiledningen det fikk.
Stengt butikker
Selskapet stengte nettbutikken tidligere i januar, i påvente av avgjørelsen fra Forbrukertilsynet. Avgjørelsen angående boten vil være «avgjørende for videre drift», heter det.
Fysiske butikker i Oslo og Bærum er også blitt stengt på nyåret, skrev Avisa Oslo og Budstikka tidligere i januar.
Selskapet har ennå ikke levert årsregnskap for 2020. I 2019 var omsetningen på 63 millioner kroner, med et resultat før skatt på 4,3 millioner kroner.
Holstad opplyste til Avisa Oslo tidligere i januar at Stayclassy hadde et elendig år i 2022, med en omsetning på 13 millioner kroner. Lokalavisen skrev også om flere ubetalte regninger som har endt hos Namsmannen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.