Etter børsslutt tirsdag kunne Netflix legge frem rekordtall med 9,6 millioner nye betalende abonnementer. Det forventede tallet var 8,9 millioner skriver MarketWatch.

Årets første kvartalstall viser at selskapet fikk et resultat per aksje i første kvartal på 0,76 dollar mot forventet 0,57 dollar. Inntektene havnet på 4,52 milliarder dollar mot forventet 4,5 milliarder dollar.

Omsetning for kvartalet var på 4,2 milliarder dollar, opp fra 3,7 milliarder dollar for samme periode i fjor.

Abonnementstallene er viktige for strømmegiganten fordi investorene i større grad ser på dette enn resultatene, der dette er mer forutsigbart i konkurransen mot andre strømmetjenester som nye Disney+ eller Apple TV+.

Det råder derimot en frykt blant analytikerne for at selskapet kan ha gitt litt for mye gass, der de burde spart profitten jevnere utover året, skriver finanskanalen.

Aksjen er i etterhandelen gått ned rundt 1,5 prosent tirsdag kveld.

Steget 15 prosent siste året

Det har så langt vært et bra år for selskapet.

Før kvartalstallene ble lagt frem tirsdag steg Netflix-aksjen tre prosent, der flere treidere forventet mer økning enn normalt, ifølge Reuters.

I 2019 har Netflix-aksjen steget mer enn 30 prosent, og samtidig som S&P-børsen har vært forholdsvis flat, har aksjene steget til 1,8 prosent til 355 dollar per aksje.

Over de siste 12 månedene har aksjene steget med over 15 prosent.

Analytiker Bryan Kraft i Deutsche Bank sier til finanskanalen at de fortsatt spår gode tider for strømmetjenesten.

– Netflix ser i økende grad ut som en plattform, heller enn en applikasjon. Dette gjør dem bare enda mer til et sted folk vil besøke for å fylle kulturelle behov, sier Kraft.

Men i selskapet anslår også at andrekvartalstallene vil bære preg av tøffere konkurranse.

De regner med at dette resultatet vil bli på 0,55 dollar per aksje, som er ned fra 0,85 prosent per aksje – noe som er mye lavere enn analytikernes estimater på 0,99 prosent per aksje. Selskapet forventer også færre nye abonnenter enn analytikerne estimerer.

Flere konkurrenter

For det er flere strømme-konkurrenter som har dukket opp på markedet den siste tiden.

Fredag forrige uke falt Netflix-aksjen 4,5 prosent. Dette etter at Disney avslørte abonnementsprisen for sin kommende strømmetjeneste Disney+, som vil koste 6,99 dollar i måneden – nesten halvparten av et abonnement på Netflix.

Det har vært kjent siden november i fjor at Disney skal komme med tjenesten, men sett bort ifra fra navnet har de holdt kortene tett til brystet. Lanseringsdatoen i USA for Disney+ er 12. november, og tjenesten skal trolig komme til Norge ikke lenge etter, skriver Tek.no.

Apple annonserte for en drøy måned siden at de til høsten lanserer strømmetjenesten Apple TV+.
Apple annonserte for en drøy måned siden at de til høsten lanserer strømmetjenesten Apple TV+. (Foto: NOAH BERGER)

I mars annonserte Apple også at de skulle ta opp kampen mot Netflix, der de la frem sin strømmetjeneste Apple TV+. Tjenesten skal komme til over hundre land i løpet av 2019, men prisen er ennå ikke annonsert.

Til tross for konkurransen er ikke Bryan Kraft bekymret for Netflix' utsikter.

– Disney+ og Netflix har noen overlapper, men Netflix tilbyr en mye bredere service. At brukere skal velge Disney foran Netflix må i så fall handle om at de vil se Disney-filmer, sier han.

Joel Kulina, senior visepresident i Institutional Cash Equities, er enig.

– Det rår en bekymring om at reell konkurranse er i ferd med å inntre markedet, men Netflix er fortsatt god investor-mat, spesielt med tanke på teknologi, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.