Fredag formiddag dundret XXL-aksjen ned 20 prosent på Oslo Børs etter at sportskjeden leverte skuffende resultater for andre kvartal. Sluttkursen endte ned hele 26,1 prosent, og fredagen ble den verste børsdagen for XXL noensinne. Den voldsomme markedsreaksjonen er ifølge aksjeekspertene DN har snakket med symptomatisk for et marked preget av nerver i helspenn.

– Det er enormt hvor store kursreaksjonene er på rapportene som er blitt lagt frem så langt, sier Storebrand-forvalter Hans Thrane Nielsen.

– Det er underlig. Folk må tenke at dette er investeringer og ikke bli revet med hvis resultatene er under eller over forventningene, legger han til.

Han viser til at relativt små resultatavvik på rundt tre prosent har ført til store kursutslag på syv til ti prosent.

– Jeg er litt skremt. Som aktiv investor burde man egentlig bruke dette til å posisjonere seg, men det har vi ikke gjort. Nå er det midt i ferien og da er vi ikke i posisjonsstemning, sier Nielsen.

Sol og roboter

Nettopp sommerroen kan ifølge Storebrand-forvalteren være en del av forklaringen på den heftige turbulensen.

– Det kan være at det er et sommertynt marked eller at handelen går gjennom datamaskin. Da ser man noen ganger at det er intradagtrender der reaksjonene blir ekstra store hvis en aksje først begynner å falle, sier Nielsen.

Til tross for at mange selskaper har fått juling på Oslo Børs etter å ha levert tall så langt i juli, har ikke resultatene i seg selv vært så skuffende.

– Så langt har tallene vært noenlunde ok. Hvis du ser på kursutvikling har litt over halvparten av selskapene falt etter at de la frem tall, og noen har falt kraftig, sier aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets.

Høydeskrekk kan spille inn

Ifølge Harper har det gjennomsnittlige kursutslaget vært på rundt seks prosent. Dette er relativt høyt, men på nivå med det vi så i første kvartal.

– Kursutslagene er som regel større på begynnelsen av resultatsesongen. Men utslagene avtar som regel noe utover i sesongen når trendene fra de første rapportene blir priset inn i de aksjene som ikke har rapportert enda, sier Harper.

Den høye prisingen av mange selskaper kan ifølge Harper bidra til økt nervøsitet blant investorene.

Aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets peker på at høy prising av mange selskaper på Oslo Børs bidrar til at det er lite rom for skuffelser og at selskaper derfor blir straffet hardt dersom de bommer på forventningene.
Aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets peker på at høy prising av mange selskaper på Oslo Børs bidrar til at det er lite rom for skuffelser og at selskaper derfor blir straffet hardt dersom de bommer på forventningene. (Foto: Johannes)

– Høy prising på aksjer i markedet gir lite rom for skuffelser. Små negative avvik relativ til konsensus blir straffet hardt.

Gjensidige, Orkla og Europris falt alle over ti prosent på Børsen etter å ha lagt frem sine kvartalstall. Mediekonsernet Schibsted utmerker seg i positiv retning og steg over 12 prosent.

Bedre enn første kvartal

I første kvartal klarte de fleste selskapene å innfri inntektsforventningene, men lønnsomheten var svakere enn analytikerne på forhånd hadde ventet. I sum var første kvartal et av de mest skuffende kvartalene siden starten på 2000-tallet, relativt til forventningene, ifølge DNB Markets.

– Dersom man ser på antallet selskaper som har skuffet mot hvor mange som har overrasket positivt, så har andre kvartal hittil vært bedre enn første kvartal, sier Harper.

Han understreker at det fortsatt er tidlig i resultatnedgangen og at der er vanskelig å trekke noen klare konklusjoner. Blant de norske selskapene som det finnes konsensusestimater for, har 21 selskaper allerede levert, mens DNB Markets fortsatt venter på 24 til.

– Vi er altså ikke halvveis ennå. Dette skjer nok først mot slutten av neste uke, sier Harper.

Konsum og bank skuffer

Harper trekker frem konsumselskaper som den bransjen som foreløpig utmerker seg mest i negativ retning.

– Konsum har skuffet med store negative reaksjoner på tall fra XXL, Europris og Orkla, sier Harper.

– Bankene har også vært noe svakere enn ventet. Det ser ut til at dette henger sammen med at den økte Nibor-renten har økt innlånskostnadene til bankene mer enn analytikerne hadde ventet på forhånd, sier Harper.

Storebrand-forvalter Hans Thrane Nielsen forventer fortsatt gode resultater for andre kvartal.

– Det har vært et ganske godt og typisk kvartal med god inntjening og gode driftsmarginer så langt. Det er ingenting her som løfter eller senker synet mitt. Nivået er bra, med sunne friske selskaper som tjener gode penger, sier Nielsen. (Vilkår)

– Det er ekstremt irriterende, det er skikkelig vondt!
Brukeranmeldelser kan ha alt å si for hvor vi velger å legge ferien eller hvilken tilbyder vi går for. Men en håndfull dårlige anmeldelser kan være drepen for lokale turistoperatører.
02:20
Publisert: