– Nedgangen i markedet for Lendo Norge har vært sterkere enn forventet, skriver Schibsted sjef, Kristin Skogen Lund, i selskapets kvartalsrapport.
Skogen Lund signaliserte da hun begynte som Schibsted-sjef at Lendo er en konsernets viktige satsingsområder fremover.
– Lendo var pekt ut satsingsområde da du startet. Hva tenker du nå som reguleringene har truffet inn?
– Du må huske på at Lendo er flere ting. Det store markedet vårt er Sverige, og det går fortsatt veldig bra. Det er en spesiell situasjon i Norge hvor det var et marked som var litt ute av kontroll, der det har kommet nødvendige innstramminger, sier Skogen Lund til DN.
– Vi var forberedt på at det ville få volumeffekter i markedet, og det har det også fått. Det har stoppet mer enn det vi hadde tenkt det ville gjøre, og derfor tror vi at det vil ta lenger tid før vi ser veksten igjen. Vi har tro på konseptet og kommer til å bruke denne situasjonen på å styrke posisjonen vår, fortsetter hun.
Det kan nå tyde på at markedet snevrer seg inn for Norges største forbrukslåns-formidler.
Svake resultater
I andre kvartal hadde Lendo Group, som også opererer i Sverige, Finland, Danmark, Polen og Østerrike, en svak nedgang i omsetning sammenlignet med fjoråret. Driftsresultat før avskrivninger endte på 29 millioner kroner, ned hele 69 prosent fra i fjor.
Årsaken til den svake omsetningen skyldes lavere volum i Norge, skriver Schibsted i sin kvartalsrapport.
I mai ble en ny forskrift for forbrukslån innført og fra 1. juli åpnet gjeldsregistrene med oppdatert oversikt over nordmenns forbruksgjeld, dette skaper allerede hodebry for Lendo.
Forventer svakere tall
I de siste årene har forbrukslånsbanker, som Komplett Bank, Bank Norwegian og Opp Finans, fosset frem og reguleringen har latt vente på seg, til nå.
– Når vi nå går inn i en adapsjon av disse nye reguleringene, vil Lendo og industrien i lys av risikoen se mer moderate tall i en viss tid fremover, skriver Skogen Lund i pressemeldingen.
Lendo-sjef Ådne Skjelstad sa til DN i forrige uke at han ser innstramningene som et varsko for bankene og kanskje spesielt agentene i forbrukslånsmarkedet.
– Jeg tror endringene vil føre til færre lånetilbud og etter hvert kan det bli færre aktører, særlig blant agentene, sier Skjelstad
Lensdos største marked er i Sverige, og der hadde Lendo Group en inntektsøkning på ti prosent.
Ifølge Skogen Lund er markedet i Sverige mer modent og veien å gå for Lendo i Norge.
– Vi tror en mer regulert industri er den rette veien å gå for å sikre et sunt marked, som vi har i Sverige, skriver Skogen Lund videre i kvartalsrapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.