Telenor melder torsdag kveld at selskapet selger annonse-teknologiselskapet Tapad til kredittinformasjonsselskapet Experian. Salget gir Telenor en bokført gevinst på 2,1 milliarder kroner.

Avtalen verdsetter Tapad til 2,5 milliarder kroner.

Salget skjer fire år etter at Telenor kjøpte Tapad for 350 millioner dollar – 3,2 milliarder kroner etter datidens kronekurs.

I årene etter Telenors oppkjøp har Telenor skrevet ned verdien av Tapad en rekke ganger i regnskapet, for til sammen 2,8 milliarder kroner justert for valuta. Det betyr at Telenor har antatt at Tapad var verdt langt mindre enn de opprinnelig betalte for Tapad: Etter to år var den bokførte verdien av Tapad 400 millioner kroner.

Årsaken var blant annet svakere resultater i USA og en lavere enn ventet vekst i datasegmentet.

Kommunikasjonssjef Hanne Knudsen i Telenor sier de er fornøyde med salget.

– Salget er en fortsettelse av Telenors strategi om å fokusere på kjernevirksomheten og forenkle porteføljen vår. Vi mener det er en fornuftig pris, og den speiler de gode resultatene Tapad har levert de siste årene, skriver hun i en epost til DN.

– Ble Tapad noen gang en gjennomgripende del av Telenors virksomhet?

– Da vi kjøpte Tapad så bidro deres teknologi og kompetanse til å akselerere Telenors læringskurve innen digital markedsføring og distribusjon. Tapads teknologi har også blitt brukt i flere av Telenors markeder. Som sagt har Tapad levert gode resultater de siste årene, men er ikke i dag en del av Telenors kjernevirksomhet. Derfor er Experian en bedre eier for Tapad fremover.

Knudsen sier at nedskrivningene av Tapad på 2,8 milliarder kroner i årene etter oppkjøpet er omtalt i Telenors regnskaper for 2016 og 2017.

-Som vi informerte om i tredje kvartal 2018, gikk Tapad ut av mediesegmentet det året, og har siden befestet sin posisjon som en leder innen markedsføringsteknologi og digital identitetsdata. Selskapet har levert positive driftsresultater i to år og vokst raskere enn sammenlignbare selskaper, skriver hun.

– Hva gjelder forventningene til selskapet bidro de som sagt til å akselerere Telenors læringskurve innen digital markedsføring og distribusjon, samt at vi tok i bruk Tapads teknologi i flere av våre selskaper.

Gevinsten på 2,1 milliarder kroner er beregnet ut fra den bokførte verdien av Tapad, det vil si den verdien Telenor selv har skrevet i regnskapene at Tapad har hatt.

Tapad ble startet av teknologigründer Are Traasdahl, som tjente 1,5 milliarder kroner da han solgte Tapad til Telenor i 2016.

Traasdahl selv er begeistret for salget:

– Store gratulasjoner til Tapad-teamet med 280 millioner dollar-salget til Experian! Virksomheten har vokst gjennom korona og bransjeendringer, skriver han i et innlegg til sine 2517 venner på vennenettverket Facebook.

Ifølge Traasdahl er Experian en perfekt match for Tapad for veien de startet på for ti år siden for å bli verdenslederen innen id-løsninger.

– Jeg vil savne å være aksjonær og styremedlem, skriver han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.