Telenor tar et tap på én milliard kroner på kjøpet av Tapad, som kostet dem 2,7 milliarder kroner i februar 2016. Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport.

– Det er en kraftig nedskriving og den kommer overraskende, sier Stefan Olsson, analytiker i Swedbank Markets.

Tapad-nedskrivingen nevnes av flere analytikere i deres oppdateringer torsdag morgen, ifølge TDN Finans. Pareto Securities mener Telenor-rapporten var blandet, men de vente rat markedet vil fokusere på Tapad-nedskrivning og mangelen på nyheter rundt Telenors indiske virksomhet.

Raskt vekst – til nå

Tapad har hatt en fenomenal vekst siden oppstarten i 2010, med rundt 160 av USAs største selskaper på kundelisten. Selskapet er startet og ledes fremdeles av Are Traasdahl, som fra før hadde en stor gründersuksess på cv-en. Tapad lager systemer for nettreklame som skal klare å følge brukerne på tvers av alle pc-er, mobiler og nettbrett de bruker. Ifølge Telenors rapport er det svekkede utsikter i det amerikanske annonsemarked som utløser nedskrivningen.

– Det er urovekkende at man senker forventningene til veksten fra annonsemarked i USA. Det er ikke mye mer som står om dette i rapporten, men det påvirker hva slags horisont man som investor har for Tapads påvirkning på Telenors resultat, sier Olsson.

Strategisk?

Olsson beskriver dette som en stor nedskriving i en virksomhet som for Telenor er relativt liten. Han håper å få mer informasjon under selskapets presentasjon klokken 10:00 torsdag.

– Det blir verdifullt å få mer informasjon om grunnene for nedskrivingen og hvordan Telenor ser utviklingen for Tapad, samt om det ser på Tapad som en resultatenhet eller om oppkjøpet er mer av strategisk art for å drive lønnsomhet og vekst i Telenors øvrige virksomhet, sier han.

Olsson viser til at Telenor har sagt at Tapad blir viktig for Telenor internt, men at det også er interessant som eget forretningsområde.

Olsson mener det er for tidlig å si om kjøpet har vært en tabbe.

– Jeg har sett på Tapad mest som kompetanse Telenor trenger for å forbedre sin markedsføring tog drive salget. 

 – Kan man regne seg frem til at kjøpet er lønnsomt gjennom fordeler ellers i konsernet? 

 – Det er vanskelig å si. De har gjennomført en del interne tester med Tapad, men det er vanskelig å lage et estimat på hva det kan bety for intern drift og resultatutviklingen, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.