Finansprofessoren Nassim Nicholas Taleb ble verdenskjent etter at han ga ut boken «The Black Swan» om sannsynlige usannsynligheter like før kredittkrisen slo til i 2007. Han jobbet tidligere som opsjonstrader, og som en spesialist på å være i forkant av overraskende hendelser, tjente han gode penger under krakket i 1987, tech-fallet rundt årtusenskiftet og under finanskrisen.

Taleb liker også å kjøre Tesla, men har nå havnet i diskusjon med kundeservice og har tatt den ut i de åpne fora.

I et innlegg på Twitter har Taleb lagt ut et bilde som angivelig skal vise en epost han har sendt til kundeservice. Der fremkommer det at han ved et uhell skal ha kjøpt programvare (software) og vil ha pengene tilbake.

Nassim Nicholas Taleb finansprofessor ved New York University.
Nassim Nicholas Taleb finansprofessor ved New York University. (Foto: Scott Eells/Bloomberg)

–Kjøpet var ikke med vilje

– Kjøpet var ikke med vilje. Jeg trykket ufrivillig på kjøp-knappen mens appen var i lommen min og jeg kjenner ikke til noen apper som lar deg gjøre et kjøp på 4333 dollar (38.000 kroner) uten bekreftelse/passord eller noe lignende, skriver Taleb i eposten.

Han skriver videre at han slet med å komme i kontakt med Tesla. Da han etter noen dager fikk svar, skal det angivelige svaret har vært følgende:

«Takk for at du kontakter Tesla. Jeg hjelper deg gjerne med dette problemet. Angående problemet om kjøpet av programvare, så vil jeg si at det ikke er refusjoner tilgjengelig for programvarekjøp».

Deretter sammenligner kundeservice feilkjøpet med å skulle ha betalt for et tillegg til et hus, men ende opp med ikke å like det og be om refusjon fra entreprenøren.

Taleb mener på sin side logikken er absurd da han ba om ubetinget reversering av kjøpet.

– Jeg prøvde ikke programvaren deres. Og jeg brukte ikke den dumme programvaren deres, skriver han, og oppsummerer til slutt i to punker:

  1. «Jeg vil lage en stor greie ut av svaret deres».
  2. «Dere har en dårlig app; det er deres problem. Og en defekt kundeservice som svarer ni dager senere».

Fikk svar fra Elon Musk

Finansprofessoren, som har 443.000 følgere på Twitter, fikk svar fra Tesla-sjef Elon Musk dagen etter. I et svar på Twitter skriver han at problemet vil bli tatt hånd om.

– Refusjoner fra Tesla skal generelt være lett å få både elektronisk og særlig gjennom kundeservice. Vil håndteres, skriver Musk.

Taleb takker så Musk, men skriver samtidig at det vil være en god idé for Tesla å gi samme tilbakemelding til folk som ikke har like mange følgere på Twitter.

– Jeg er ikke interessert i en slik refusjon dersom andre personer med samme problem ikke får rettferdig behandling, skriver han.

Taleb la torsdag også ut et innlegg hvor han påpeker at han ikke er en fullkommen Tesla-skeptiker, og viser til en annen tweet fra 2018 hvor han skrev at han var strålende fornøyd med Teslaen sin etter å ha kjørt bilen i 17 måneder og 21.000 kilometer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.