Elbilselskapet Tesla og toppsjef Elon Musk leverte 308.000 biler i fjerde kvartal 2021, og slo dermed rekorden på 241.300 fra tredje kvartal, melder CNBC.

Det var på forhånd ventet at Tesla ville levere 267.000 biler i fjerde kvartal, basert på et gjennomsnitt fra flere analytikere, sammenstilt av Factset.

Totalt i 2021 leverte Tesla 936.000 biler, mot rett i underkant av 500.000 i 2020.

«Takk til alle kunder, ansatte, leverandører, aksjonærer og supportere som hjalp oss med å oppnå et fantastisk år», skriver Tesla i en uttalelse.

Komponentmangel

Pandemien har brakt med seg en omfattende varemangel, samt forsyningskrise.

Tesla-sjef Elon Musk har tidligere uttalt seg om hvordan verdikjedeproblemer har skapt problemer for produksjonen, hovedsakelig som følge av mangel på databrikker og andre deler.

Ifølge CNBC har Tesla jobbet rundt problemene ved å øke produksjonen ved fabrikken i Shanghai, samt gjøre endringer på bilene som produseres i California, slik at de manglende delene rett og slett ikke trengs.

Samtidig har Tesla investert milliarder av kroner i nye fabrikker i Brandenburg i Tyskland, samt i Austin i Texas. Her er produksjonen ventet å være i full sving i løpet av 2022.

1000 milliarder dollar

Tesla-aksjen har de fem siste årene steget rundt 2200 prosent. Selskapet har i dag en markedsverdi på rundt 1060 milliarder dollar, tilsvarende 9350 milliarder kroner etter dagens kurs.

Det gjør Tesla til verdens sjette mest verdifulle selskap. Flere markedskjennere har i flere år ment at prisingen er hinsides all fornuft, uten at dette har hindret selskapsverdien i å ese ut. For å sette ting i perspektiv er Tesla mer verdt enn de ti neste børsnoterte bilprodusentene i verden til sammen.

Tesla-aksjens kraftige kursoppgang har gjort Elon Musk til verdens rikeste person. Bare i 2021 økte formuen hans med 1066 milliarder kroner, ifølge Bloomberg.

Musk har en anslått formue på rundt 280 milliarder dollar, ifølge Bloomberg Billionaire Index. Nylig har Musk solgt Tesla-aksjer i stor stil for til sammen 15,4 milliarder dollar, dels for å dekke en skatteregning som kan komme opp i 11,4 milliarder dollar.

I begynnelsen av november henvendte Tesla-sjefen seg også til sine 65 millioner Twitter-følgere med følgende spørsmål:

«Det har vært mye snakk om urealiserte gevinster på aksjer som en måte å bedrive skatteunndragelse på, så jeg foreslår å selge ti prosent av Tesla-aksjene mine. Støtter dere dette?»

Majoriteten stemte for, men det er usikkert hvorvidt dette hadde betydning for iverksettelse av aksjesalget.

Toyota følger etter

En lang rekke kapitalsterke bilprodusenter skal investere mange titall milliarder i elbilproduksjon i årene som kommer. Blant dem Toyota, som ifølge Financial Times har satt av 35 milliarder dollar.

– Lenge har resten av bilindustrien kalt Tesla og meg for dårer og bedragere. De sa at elbiler ikke ville funke, at du ikke ville oppnå tilstrekkelig rekkevidde og ytelse. Og selv hvis du fikk det til, ville ingen kjøpe dem, sa Musk til Financial Times i desember.

– Frem til vi begynte å ta markedsandeler fra dem i en betydelig grad, reagerte de ikke, sa han videre.

Toyota omsatte for rundt 232 milliarder dollar i 2020, mot Teslas 31,5 milliarder dollar.

Musk har vært administrerende direktør i selskapet siden 2008, og er kjent som svært frittalende. Mens han vitnet i en rettssak i sommer, uttalte han seg blant annet om hvor lite han liker å lede selskapet.

«Snarere så hater jeg det. Jeg ville mye heller brukt tiden min på å jobbe med design og det ingeniørfaglige, som er det jeg innerst inne liker å gjøre», sa Musk, ifølge Wall Street Journal (WSJ).(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.