Elbilprodusenten Tesla har vært blant de mest omtalte selskapene på Wall Street så langt i år. Aksjekursen har steget mer enn fire hundre prosent siden nyttår, og selskapet er i dag verdt nesten 400 milliarder dollar.

I sommer gikk Tesla forbi Toyota på listen over de mest verdifulle bilselskapene i verden. Da var selskapet priset til 208 milliarder dollar, ifølge magasinet Forbes.

Onsdag legger Tesla frem resultater for tredje kvartal for elbilprodusenten. På forhånd var det allerede klart at elbilprodusenten hadde levert 139.300 biler i kvartalet, ifølge en oppdatering tidlig i oktober.

Trenger nok et rekordkvartal

Den ferske rapporten viser at Tesla kan konstatere det femte lønnsomme kvartalet på rad. Omsetningen i kvartalet endte på 8,7 milliarder dollar, mens driftsresultatet endte på 809 millioner dollar. Resultat per aksje endte på 76 cent.

Dermed ble kvartalet markant bedre enn ventet.

Ifølge estimater innhentet av Bloomberg var det på forhånd ventet et justert resultat per aksje på 0,551 dollar, og en omsetning på 8,3 milliarder dollar. Driftsresultatet var ventet å være 563 millioner dollar.

De 139.300 bilene som ble levert i tredje kvartal var altså en ny rekord i antall leveringer på ett kvartal for Tesla, og skal det nå målet om rundt en halv million leverte biler i 2020 må det komme en ny rekord i fjerde kvartal.

Tesla har levert 318.000 biler så langt i 2020, og mangler dermed rundt 180.000 leveranser. I rapporten skriver Tesla at det har kapasitet til å produsere og levere 500.000 kjøretøy i 2020, og at det fortsatt er målet.

– Oppnåelse avhenger hovedsakelig av økt produksjon av Model Y og produksjon ved Shanghai-fabrikken, i tillegg til videre forbedring av logistikk og leveringseffektivitet på høyere volumer, heter det.

Videre fremgår det at Tesla utbetalte til sammen 543 millioner dollar i såkalt «stock-based compensation». Dette er en del av det mye omtalte bonusprogrammet til Musk, som ble vedtatt i 2018. Det innebærer at Musk ikke hever lønn fra selskapet, men får utbetalt heftige bonuser dersom Tesla når gitte milepæler, være seg en viss aksjekurs, markedsverdi eller andre operasjonelle milepæler.

Selskapet skriver at 290 millioner dollar av den utbetalte summen i kvartalet ble trigget av en stigende aksjekurs og økt markedsverdi, samt operasjonelle milepæler som ble nådd.

Tesla-aksjen steg 0,17 prosent på Wall Street onsdag, og fortsetter opp rundt tre prosent i etterhandelen.

Hendelsesrikt kvartal

I løpet av kvartalet åpnet Musk fabrikken «Gigafactory 3» i Kina, som etter planen skal starte levering av biler innen januar neste år. Fabrikken i Tyskland, der Musk selv var på besøk tidligere i år, har planlagt åpning neste sommer.

Sent i september ble selskapets «Battery Day» avholdt, et arrangement det var knyttet store forventninger til. Musk hadde selv hausset opp dagen flere måneder i forveien, der elbilprodusenten la frem store planer om egenproduserte batterier og en Tesla-modell til under 25.000 dollar. Dagen etter falt Tesla-aksjen over ti prosent.

Sent i august ble det også gjennomført en én-til-fem aksjesplitt i Tesla, der aksjonærer fikk fem nye aksjer for hver ene de eide. Siden den gang har Tesla falt drøyt 14 prosent på børs.

Tror Tesla når målet

Men til tross for en verdensomspennende pandemi med tilhørende økonomiske konsekvenser, har situasjonen vært en annen for Musk og Tesla.

Toppsjef Musk har økt formuen med 500 milliarder under koronapandemien, samtidig som det ikke ser ut til å være en grense for hvor høyt aksjekursen til Tesla kan stige.

Den innflytelsesrike Tesla-analytikeren Dan Ives i Wedbush justerte opp sitt kursmål på aksjen til 500 dollar i forkant av kvartalsfremleggelsen, ifølge Business Insider.

– Tesla har allerede meldt om antallet leveringer som slo forventningene til Wall Street. Nå handler alt om inntjeningen, lønnsomhetsnivået og vekstbanen inn i fjerde kvartal, sa han ifølge nettstedet.

Analytikeren mener Tesla er i rute med tanke på leveringsmålet på en halv million biler, og legger til at etterspørselsnivået i Kina vil være hovedfokus for selskapet frem til slutten av året.

– Denne uken ser vi på som nok et steg i riktig retning for Musk og Tesla. De har kommet seg ut av denne mørke makrotrenden med sunn etterspørsel og lønnsomhet der andre konkurrenter har slitt stort, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.