Hugo Maurstad i det svenske oppkjøpsfondet Altor er en av hjernene bak kjøpet av Thomas Cooks nordiske virksomhet, deriblant den norske charteroperatøren Ving.

– Vi begynte å tenke på det med en gang informasjon om konkursen kom ut. Vi skjønte at dette var interessant og vi har gjort komplekse dealer før, som kjøpet av Carnegie i 2009, sier Maurstad som opprinnelig er fra Tromsø, men nå bor i Oslo.

Det svenske oppkjøpsfondet Altor har et større kontor i Oslo og gjennomfører mange av sine europeiske transaksjoner fra Oslo-kontoret.

– Vurderte dere å kjøpe det på egen hånd?

– Vi har alltid vært åpne for å gjøre det, men vi så at det var en såpass vanskelig transaksjon. Det å få til en gruppe med ulike kompetanse var en fin måte å gjøre det på, sier Maurstad.

Altor endte med å kjøpe 40 prosent, mens Petter Stordalen og det britiske oppkjøpsfondet TDR kjøpte henholdsvis 40 og 20 prosent. Den nordiske virksomheten til Thomas Cook består av Ving i Norge og Sverige, Spies i Danmark og Tjæreborg i Finland.

– Kan bransjen bedre enn oss

– Kontaktet dere Stordalen?

– Jeg vil ikke gå i detalj på hvordan det skjedde, men det var fint for oss å få inn Petter og TDR, som kan bransjen bedre enn vi kan. Vår erfaring kommer til nytte fordi vi har gjort mange komplekse dealer, sier Maurstad.

To tredjedeler av alle Altors kjøp gjør det med andre oppkjøpsfond eller andre partnere. Han forteller at det har vært mange interessenter og en kamp mot klokken.

– Alt skal være ferdig i løpet av dagen i dag. Noen av selskapene i Thomas Cook Norden slås konkurs, andre kjøpes. Det er for at alt skal fungere og at selskapene og vi skal kunne levere på alle våre forpliktelser, sier Maurstad.

– Er det låneforfall 31. oktober som har gitt dere tidspress?

– Det som driver timingen nå er at selskapet trenger tilførsel av penger. Vi sørger for at det går et par milliarder kroner inn nå for å sikre videre drift.

Ingen av partene er åpne om hva Thomas Cook's nordiske virksomhet verdsettes til i transaksjonen.

– Vi kan ikke kommentere det, men businessen omsetter for rundt 11 milliarder kroner. Det er en svært kompleks måte å gi garantier og kjøpe selskapet på som gjør det vanskelig å sette en pris. Nye penger skal inn, DNB har sittet som stor långiver og har vært veldig hjelpsomme med å løfte hele greia, sier Maurstad.

– Ble på ingen måte skremt

Han forteller at det ikke falt noen lik ut av skapet da kjøperne fikk tilgang til selskapets finanser og bøker i en såkalt due diligence-prosess før oppkjøpet.

– Selskapet er kjempebra, så jeg ble på ingen måte skremt av det. Det er på ingen måte en snuoperasjon eller restrukturering. Dette er den mest veldrevne turoperatøren i hele Europa, og det stikk motsatte av en turnaround-case, sier Maurstad.

– Mange tror kanskje Ving har vært konkurs, men det er morselskapet som er konkurs. Den nordiske virksomheten er svært lønnsom, en bra business og har aldri vært i nærheten av konkurs. Vi skal jobbe videre med den eksisterende ledelsen, de driver dette ekstremt godt, så det blir ingen bytter i ledelsen, legger han til.

Virksomheten er svært lønnsom: I 2018 hadde Thomas Cook Northern Europe (TCNE) en omsetning på 12 milliarder svenske kroner (11,4 milliarder norske kroner) og driftsresultatet endte på 367 millioner svenske kroner (349 millioner norske kroner). Årsresultatet ble nesten 600 millioner svenske kroner, etter salg av mindre datterselskaper, og hele overskuddet gikk videre til Thomas Cooks morselskap som konsernbidrag. At TCNE drives godt, skal være en viktig grunn til at DNB ville hjelpe virksomheten videre.

– Hvem skal inn i styret?

– Det kommer vi tilbake til de nærmeste ukene.

– Vil Lollo & Bernie-konseptet for barna leve videre?

– Ja, du liker det? Mange liker det, og vi beholder alt som er populært. Selskapet står bak 800.000 ferier i året for den nordiske befolkningen, så det er en stor og viktig bidragsyter til folks ferieplaner. Ferieminner er viktig og det er hyggelig å være medeier i en sånn business, sier Hugo Maurstad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

På tampen av intervjuet spurte DN om å få sitte på i privatjeten tilbake til Oslo. – Helt uaktuelt.
Petter Stordalen og to oppkjøpsfond kjøper opp hele chartervirksomheten til Thomas Cook i Norden.
02:04
Publisert: