Olav Thon Eiendom stiger 2,7 prosent på Børsen etter å ha lagt frem resultater for fjerde kvartal 2017. Selskapet har lagt bak seg et år med svak avkastning for aksjonærene, men med to prosents oppgang ligger det likevel best an blant europeiske kjøpesentergiganter de sammenligner seg med, ifølge selskapets kvartalsrapport.

– Hele bransjen er rammet av litt usikkerhet i fjor knyttet til detaljhandel. Vi merker jo at norsk økonomi er god, og på tross av økt netthandel opprettholder vi en fornuftig omsetningsvekst på kjøpesentrene, sier Arne B. Sperre, konserndirektør for finans i selskapet.

Han viser til at overskuddet før verdiendringer og skatter økte med 19 prosent, noe de godt fornøyd med.

Styret foreslår et «forsiktig» utbytte på 2,2 kroner per aksje, som tilsvarer 234,2 millioner kroner.

Svake oppgang

Olav Thon Eiendom er svært dominerende blant norske kjøpesentre. Blant de ti største eier de seks, mens to er eid av Thon Holding og ytterligere ett er forvaltet av gruppen. Kun CC Vest på niendeplass er utenfor deres sfære. Topp 20-listen viser imidlertid at syv har fallende omsetning, og totalveksten er på svake 0,7 prosent.

– Det er en del ombygginger, og korrigerer du for det har vi en vekst på litt over to prosent. Det er ikke noe jubelår for kjøpesentrene, men det er ikke noen apokalypse heller, som noen fremtidsforskere har spådd, sier Sperre.

– Det kommer stadig nyheter om stengte kjøpesentre i USA?

– Ja, men de ligger mye mer for seg selv og er mer bilbaserte enn de norske, og ikke sammenlignbare, mener Sperre.

Han tror dessuten ikke netthandelen er stor nok til å forklare dette.

– Netthandelen utgjør ni prosent i USA og kan ikke forklare kjøpesenterdøden, sier han.

Opplevelse

Men Olav Thon Eiendom merker også netthandelen.

– Vi ser at netthandelen har høyere vekst enn den fysiske handelen, men ser samtidig at omnikanal bare blir mer og mer aktuelt. Du må ha både netthandel og fysiske butikker, sier han.

«Omnikanal» betyr at man må være til stede i alle salgskanaler, og helst sy sammen opplevelsen best mulig til en sammenhengende kundeopplevelse.

– Det handler mer om hvordan netthandel blir modernisert enn at fysiske butikker forsvinner – for det gjør de ikke, sier han.

Sperre viser videre til at selskapet satser på å gjøre kjøpesentre til en opplevelse, ikke bare shopping. De bygger kinosaler på to av sine største sentre – Moa, ved Ålesund og Lagunen i Bergen.

– Andelen opplevelser og servering skal opp sammenlignet med handel. Vi skal fylle funksjonen som møteplasser i enda større grad, sier han. (Vilkår)

Skal få møkk til å lukte sjokolade
I tillegg vil kandidaten til årets kvinnelige gründer redusere klimautslippene fra landbruket.
01:35
Publisert: