Thorodd Bakken, leder for storkunder i Nordea, mener investorer bør se etter og satse på selskaper som setter såkalt ESG (Environmental Social Governance) høyt på agendaen.

ESG-arbeid handler om alt fra å være opptatt av miljøtiltak til helse og sikkerhet for ansatte og likestilling.

– Vi finner et likhetstegn mellom det å ta samfunnsansvar og levere gode finansielle resultater. Å gjøre forretninger på en ansvarlig måte, er gode forretninger, sier Bakken.

Utslag i verdivurderingen

Dette var også konklusjonen i en rapport fra Nordea Markets i fjor. Telenor, Equinor og Schibsted er blant de norske selskapene som scoret bra i undersøkelsen, opplyser meglerhuset.

En ny rapport fra Nordea sammenstiller data fra MSCI, som utarbeider referanseindekser for store investorer, på en ny måte. Ifølge Bakken avslører konklusjonen en kjøpsmulighet.

– Helt siden 2012 har det å være opptatt av samfunnsansvar og bærekraft også gitt utslag på verdivurderingen på aksjekursene til selskapene. Nå ser vi at dette ikke var tilfelle i 2016 og 2017, forklarer Bakken.

– Vi tror at det her ligger et potensial som ikke er tatt ut. At selskapene som er opptatt av dette, igjen vil bli belønnet i aksjemarkedet fremover. Nå er det en kjøpsmulighet for denne type selskaper, sier han.

God virksomhetsstyring

Han understreker at det å ta ESG på alvor handler om god virksomhetsstyring – og at det er dette som fører til gode finansielle resultater.

– Vår rapport viser at selskapene som er opptatt av ESG også er veldrevne og robuste på andre områder. Derfor mener vi at investorer bør se til kriteriene for hva som er godt ESG-arbeid, sier han.

– Det er blitt enklere å finne informasjon rundt hvordan selskaper og bedrifter gjør dette arbeidet, hvor de fleste blant annet publiserer egne bærekraft-rapporter. Samtidig er det fortsatt rom for forbedring her, og ulike analyser rundt ESG kan skape forvirring, sier Bakken.

Selv opplever han at det er blitt stor oppmerksomhet for temaet.

– Vi får mye spørsmål rundt dette. Interessen er økende og mye større enn for bare ett år siden, sier Bakken.

– Våre kunder er veldig interesserte i hvordan bør en tenke rundt dette. Vi ser at norske og nordiske selskaper har kommet langt – og lenger enn amerikanske selskaper. Vi mener det viser at dette er noe virksomheter må ta på alvor, sier han.(Vilkår)

– Det kommer et nytt navn på toppen av Swix
Investeringene i Swix Sport skifter navn. Ferd-eier Johan H. Andresen tror ikke en handelskrig vil svekke salget av norske varer utenlands.
02:37 Min
Publisert: