Gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss møttes da de studerte på NTNU i Trondheim, og stiftet selskapet som skulle bli Tise allerede i 2014. I 2016 ble mobilappen «Tise» lansert, en applikasjon hvor brukerne kan handle brukte klær og møbler fra hverandre digitalt. Med skuespiller og designer Jenny Skavlan på laget, vokste appen raskt.

Selskapet har ifølge daglig leder Rime over 2,5 millioner brukere, og over 150.000 registrerte daglige brukere i hele Norden. Selskapet er fremdeles i en vekstfase, og doblet inntektene i fjor – for andre år på rad.

Resultatet før skatt viste imidlertid at selskapet endte fjoråret med 77 millioner kroner i underskudd.

I selskapets årsregnskap kommer det frem at inntektene har økt fra 20,2 millioner kroner i 2020, til 43 millioner i 2021.

Rime har tidligere beskrevet tjenesten som en krysning mellom markedsplassen Finn.no og bildedelingstjenesten Instagram, laget for at unge skal oppleve gjenbruk som morsommere og mer inspirerende.

Syvdoblet underskuddet

Samtidig har selskapets underskudd økt fra minus 10,3 millioner kroner i 2021 til minus 77 millioner kroner i fjor.

Rime har ikke besvart DNs henvendelser om saken onsdag formiddag.

Selskapet har gjort større investeringer for å komme inn i det nordiske markedet. I fjor sommer uttalte Rime at tjenesten hadde i underkant av to millioner brukere, og denne sommeren ligger tallet på 2,5 millioner brukere.

Hentet 200 millioner

Nylig ble det meldt at Tise hentet 200 millioner kroner i en fersk kapitalinnhentingsrunde. Knapt et år etter at det norske selskapet hentet 90 millioner kroner. Ved årsskiftet hadde Tise 125 millioner kroner i egenkapital.

I den nye kapitalinnhentingsrunden er det de eksisterende investorene, Luxor Capital og VNV Global, som deltar sammen med tre nye investorer som kommer inn på eiersiden. Disse er Bring Ventures, Ebay Ventures og det norske, statseide investeringsselskapet Nysnø.

Rime opplyste forrige uke at de nye pengene skal brukes til å oppnå lønnsomhet, og at de nå ser på muligheten til å vokse utover Norden.

– Med disse pengene ønsker vi å nå profitabilitet. Pengene vil brukes til å styrke av teamet ytterligere. Samtidig styrker vi ytterligere vår posisjon i de nordiske markedene, og vil ta et viktig skritt mot å hjelpe en enda større del av befolkningen her til å se de store fordelene med å kjøpe brukt i stedet for nytt. Vi ser også frem til å se hvilke muligheter som finnes for videre vekst utover Norden, uttalte Rime.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.