Da klesgruppen Varner kjøpte seg opp til en eierandel på 25 prosent i motemerket Moods of Norway i september i fjor, hadde selskapet lagt bak seg en mislykket USA-satsing.

– Vi tok oss litt vann over hodet. Sommeren 2014 anerkjente vi lekkasjen i USA og at planen om 20 egne butikker der ikke var levedyktig. Vi åpnet tre butikker, men har måttet stenge to, sa Jan Egil Flo, daglig leder i Moods of Norway til DN i fjor. 

Varner-gruppens oppkjøp verdsatte da selskapet til 80 millioner kroner, etter at selskapet så sent som i 2013 var verdsatt til hele 540 millioner kroner. Det er et verdifall på 85 prosent i løpet av tre års tid.

Verdifallet stoppet ikke der for det Stryn-baserte klesmerket. 

Det ferske årsregnskapet fra Varner-gruppen viser at selskapet allerede har skrevet ned halvparten av verdien på Moods of Norway. Det betyr at Varner mener Moods of Norway totalt er verdt 40 millioner kroner, tilsvarende 7,5 prosent av verdien fra toppåret 2013.

– Moods of Norway er inne i en spennende utvikling og snuoperasjon, og vi har fortsatt tro på selskapet og konseptet fremover. Ut fra et forsiktighetsprinsipp i våre regnskaper, så valgte vi allikevel å gjøre en nedskriving, basert på Moods økonomiske situasjon ved årsskiftet, sier Marius Varner, sjef for Varner-gruppen.

Fortsatt vekst

Varner-gruppen er helheid av den norske Varner-familien, som har plassert sitt eierskap i en rekke holdingselskaper. Konsernet har en egenkapital på 8,3 milliarder kroner noe som gjør familien til en av Norges rikeste. 

Varner-gruppen leverer et solid overskudd på 431 millioner kroner etter skatt, etter en omsetning på nesten 12 milliarder kroner i fjor. Som følge av en omfattende restrukturering i 2016 er ikke regnskapstallene for 2015 sammenlignbare. 

Varner-styret, som består av de tre brødrene Petter (54), Marius (51) og Joakim Varner (44), skriver at de merket effekten av svakere norsk og svensk krone mot dollar, som dro varekostnadene opp og lønnsomheten ned. Og ikke nok med det:

«Med en stadig økende konkurranse i alle markeder/land har konsernet i 2016 merket press på fortjenestemarginene», skriver de tre, og opplyser at Varner har svart med å investere i it for utvikling av netthandel, samt i nytt helautomatisert lager i Sverige.

Varner er blant annet kjent for Dressmann-butikkene, men eier også kjente merkenavn som Bik Bok, Cubus og Carlings.

De tre brødrene har plassert nesten 350 millioner kroner kortsiktig i aksjemarkedet, samt har nesten 800 millioner i hotellselskapet de deler med Petter A. Stordalen, Strawberry Brothers. Varner-gruppen hadde finansinntekter, hovedsakelig utbytter, valutagevinster, renteinntekter og inntekter fra tilknyttede selskaper, på nesten 200 millioner kroner i fjor.

– Utviklingen i år har vært på samme nivå som i 2016. 2017 forventes å bli et utfordrende, men godt år, skriver styret i årsberetningen.

Varner oppgir en omsetningsvekst på om lag 4,3 prosent i 2016, og av den samlede omsetningen på 11 milliarder kroner står Norge for litt over halvparten. 

Varner-gruppen har ingen langsiktig gjeld og har en egenkapitalandel på 80 prosent.(Vilkår)

– Venstre har lagt om strategien
Borgelig regjeringsalternativ var et sentralt tema på Venstres pressekonferanse før sommeren.
01:49
Publisert: