Viking Redningstjeneste fikk et driftsresultat før ned- og avskrivninger (ebitda) på 44,9 millioner kroner i løpet av 2018. Resultatet før skatt endte på minus 64,9 millioner kroner, noe som er et større tap enn i 2017 da resultatet ble minus 59 millioner.

Viking har i flere år endt med et negativt årsresultat. I 2016 fikk selskapet et resultat før skatt på minus 70 millioner kroner, og i 2015 minus 87,3 millioner.

I en resultatrapport for fjerde kvartal skriver selskapet at antallet assistanseoppdrag økte med tre prosent i fjerde kvartal til 85.500, noe som er fire prosent lavere enn i samme periode i 2017.

Fjerde kvartal 2018 endte med et resultat før skatt på minus 41,7 millioner kroner, noe som står for største delen av tapet. I rapporten skriver Viking blant annet at lavere salg og volum i Norge og Danmark har preget kvartalsresultat.

– 2018 har vært et år vi har ferdigstilt en del store prosjekter der vi blant annet har restrukturert en stor del av driften, sier finansdirektør i Viking Redningstjeneste Marius Bruu.

– Vi har blant annet satt ut driften av egeneide bergingsstasjoner til franchisetagere. Den prosessen har tatt litt lengre tid enn ventet, og har også kostet litt mer enn ventet. Dette har for det meste påvirket tredje og fjerde kvartal av 2018, men er noe vi har holdt på med i lengre tid. Nå er det gjennomført, og vi mener det absolutt var en riktig avgjørelse til tross for at det har tatt litt tid og penger. Dette ser vi resultater av i tallene for januar.

Ser lyst på 2019

I kvartalsrapporten skriver Viking at selskapet har fått rekordmange salg i løpet av januar 2019, der inntektene kom inn 48 prosent over budsjettet.

– Vi har tre hovedgrunner til at det vil gå bedre i 2019, forklarer Bruu.

– Viking har i løpet av fjerde kvartal 2018 ferdigstilt en betydelig restrukturering av våre datterselskaper i Oslo, København og Stockholm ved at bergingstjenester er blir overført til nye franchisestasjoner. I tillegg har vi ferdigstilt et større restruktureringsprosjekt på kundeservice. Før outsourcet vi, men nå kjører vi løpet selv. Dette ser vi vil gi betydelig effekt. Vi ser også nå at en del av de store nye kontraktene våre kan bemannes uten en økning i bemanning eller andre kostnader.

Ikke bare på grunn av vinterføre

Bruu sier at januar er en måned med mye aktivitet mye på grunn av årstiden, men ser at det er en klar støtte i januartallene for bedre betingelser i kontraktene, og at han venter at de gode tallene vil gjelde videre ut 2019.

– Vi har også inngått en stor avtale med Volkswagen Sverige som ble aktiv første januar og vil gi et betydelig løft.

Selskapet tilbyr hovedsakelig assistanse på veier i Norge, Sverige og Danmark, men opererer også i mindre grad i Finland og Spania, primært med tidligere outsourcet kundeservice. Denne prosessen ble restrukturert i løpet av 2018 til å bli kontrollert av Viking selv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Toyota har redesignet storselgeren Rav 4. Og nå ligner den litt på en konkurrent: – Og det er jo tøft!
Testet: Femte generasjon Toyota Rav 4. - Jeg skjønner mange kommer til å kjøpe denne
02:46
Publisert: