Betalingsløsningen Vipps har tapt penger hvert år siden oppstarten i 2015. Årsrapporten viser at selskapet hadde et underskudd på 181 millioner kroner før skatt i 2021, mot et tap på 35 millioner kroner året før.

Selskapet forklarer det økte underskuddet med særlig fusjonskostnader og bytting av ID-plattform.

– Vi hadde i utgangspunktet tenkt at vi skulle gå mer i balanse. Det er ekstraordinære forhold med store investeringer som vi nå ser resultatet av i regnskapet, sier administrerende direktør Rune Garborg til Dagens Næringsliv.

Driftsinntektene øker kraftig for selskapet. Samlet resultat for fjoråret viser en omsetning på nesten 1,8 milliarder kroner, en økning på 272 millioner kroner fra året før. Det vil si at den underliggende driften er styrket.

Den største veksten fra året før er innenfor netthandel og antall nettbutikker som tilbyr Vipps som betaling har økt med 70 prosent det året. Likevel øker transaksjonskostnadene for selskapet i takt med økt bruk, i 2021 lå kostnaden på 730 millioner kroner. Når selskapet blir lønnsomt er derimot vanskelig å fastslå.

– Tidspunktet for lønnsomhet avhenger av investeringsnivået. Tidligere var transaksjonskostnadene høyere, men de har nå krympet. Vi ønsker å få ned transaksjonskostnadene for hele brukermassen. Dette er et område vi ønsker å se på når vi får en nordisk tilstedeværelse, sier Garborg.

Store investeringer

Byttingen av ID-plattform og leverandør er blitt gjennomført for å sikre at selskapet har langsiktig og robuste løsninger, opplyser selskapet. Garborg sier de vektlegger sikkerhet, spesielt når det gjelder betaling og ID.

– Innenfor bank og ID må vi ha de mest robuste løsningene som gir høy grad av tillit, sier Garborg.

En annen årsak til de høye kostnadene er fusjonen som snart skal behandles i Europakommisjonen. Vipps har i lang tid ønsket å ta steget utenlands. I fjor ble det kjent at Danske Bank, finske OP Financial Group og en samling av norske banker som står bak Vipps har avtalt å slå sammen sine betalingsløsninger. Det vil si at de tre betalingsløsningene Mobilepay, Pivo og Vipps skal slås sammen.

Nå venter de på at fusjonen skal bli behandlet i Europakommisjonen, og dersom den blir godkjent vil det nye, nordiske selskapet få totalt 12 millioner brukere og ha over 900 millioner transaksjoner årlig.

– Når vi skal emigrere en nordisk plattform, skal ikke underslå at det vil være store investeringer, men også større vekst på topplinjen. Vi har stort sett hatt vennebetaling som betalingskilde, men andelen betalte transaksjoner er nå oppe på 45 prosent, sier Garborg.

Hele Norge vipser

Selskapet ble startet av Norges største bank, DNB, men i 2017 gikk mer enn 100 norske banker sammen om eierskapet i betalingsløsningen som er blitt tatt imot med åpne armer av forbrukerne. I dag har Vipps 4,2 millioner brukere i landet, og 96 prosent av brukerne er aktive hver måned.

Tjenestene de tilbyr er å sende og motta penger via appen, betaling av regninger og fakturaer, bank-ID, og betaling i butikkterminaler via appen, og betaling på nettsider. De tar et kutt på 1 prosent dersom du sender mer enn 5000 kr. Handler man i fysiske butikker, eller på nett betaler bedriftene gebyret, som ligger på samme nivå som vanlige kredittkort.

Det hele startet som en app for vennebetaling mellom bankkunder i og utenfor banken, men har over årene utviklet seg med flere tjenester innen mobilbetaling. Betalingsløsningen tilbys nå også i flere nettbutikker. Før pandemien hadde betalingsløsningen 3500 nettbutikker som tok Vipps, i løpet av fjoråret økte dette til 15.000 nettbutikker. Antall transaksjoner har økt med 110 prosent.

– Helt i begynnelsen var vi usikre på hvor langt vi kunne nå. Jeg er forbauset over at vi klarer å nå ut til de aller fleste aldersgruppene, det er gledelig at eldre som kan oppleve digitalisering som vanskelig synes tjenesten er enkel å bruke, sier Garborg.

Ifølge Garborg opplever selskapet betydelig vekst også i 2022, med en vekstrate på langt over 50 prosent innenfor netthandel og ser en eksplosjon i bruken av QR-koder. QR-kodene ble for alvor tatt i bruk av restaurantbransjen under pandemien, og gjorde at kunder kunne gjennomføre matbestillinger og bedriftene følge smittesporing.

– Det er kun fantasien som setter begrensninger når det gjelder QR-koder. Vi tror det er stort vekstpotensial også innenfor nye områder. Vi har hatt en økning fra 100 restaurantaktører som bruker tjenesten i 2020 til 1300 i fjor, sier Garborg.

Fusjonen venter på godkjennelse

Det er ett år siden nyheten om fusjonen mellom de tre selskapene Mobilepay, Pivo og Vipps ble kjent. Samtalene mellom Mobilepay og Vipps startet allerede i 2017, men først i 2018 startet arbeidet på alvor. Nå venter selskapene på konklusjonen til Europakommisjonen, som er ventet snart.

– Det har tatt lengre tid enn ønsket. Betaling er komplekst å jobbe med, og krevende med tanke på konkurransemarkedet. Vi er fremdeles små når vi måler oss mot internasjonale giganter, sier Garborg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.