– Vi har jobbet hele natten, men denne morgenen kunne vi endelig signere avtalen. Dette er en unik begynnelse for å oppnå nye posisjoner både i nordiske og europeiske markeder, sier Vipps-sjef Rune Garborg på en pressekonferanse onsdag.

Onsdag morgen ble det kjent at Danske Bank, finske OP Financial Group og en samling av norske banker som står bak Vipps har avtalt å slå sammen sine betalingsløsninger. Det fremkom av en børsmelding.

Det vil si at de tre betalingsløsningene Mobilepay, Pivo og Vipps skal slås sammen.

Garborg, sammen med kollega Claus Bunkenborg og Harri Nummela, i henholdsvis Mobilepay og OP Financial Group, understreker viktigheten av å sikre en større skala for å konkurrere globalt, samt å gjøre tjenesten mer brukervennlig for forbrukere.

– Konkurransen innen betaling er global, ikke lokal, og vi trenger et enda sterkere fotavtrykk for å konkurrere med internasjonale aktører. Ved å kombinere tre av de sterkeste merkevarene i Norden, og bygge en enda sterkere teknologiplattform, kan vi sammen skape forenkling i verdensklasse for enda flere, sier Garborg i en pressemelding.

Den nye betalingsløsningen vil ha en samlet brukermasse på 11 millioner kunder, over 700 millioner årlige transaksjoner og 330.000 butikker og nettbutikker over hele Finland, Danmark og Norge.

Skal bruke Vipps-navnet

Den bankeide mobilappen Vipps har i lang tid ønsket å ta steget utenlands – i hvert fall siden Vipps ble slått sammen med infrastrukturselskapene Bankaxept og BankID i 2018. I 2020 gikk også selskapet inn i et samarbeid med kredittkort- og betalingsgiganten Visa. Nå slår selskapet seg sammen med to nordiske konkurrenter. I en pressemelding opplyser selskapet at de nasjonale infrastrukturselskapene BankID og Bankaxept fisjoneres ut av Vipps as, men fortsatt være heleid av norske banker som følge av sammenslåingen.

– Vi vil fortsette med et sterkt samarbeid med BankID. Pålogging skal være like lett som betalinger, oppklarer Garborg på pressekonferansen.

Samarbeidet med Visa vil også fortsette etter sammenslåingen.

Og hva skal tjenesten hete? Vipps.

– Men vi skal fortsette å bruke de sterke merkevarene. De er viktige å bruke for å vinne de markedsposisjonene, som vi snakker om nå, opplyser Garborg.

Det nye selskapet vil ha hovedkontor i Oslo og være underlagt regulering av norske myndigheter.

Svensk konkurrent er ikke med

Swish, den svenske mobile betalingsløsningen, er ikke en del av avtalen. På spørsmål om hvorfor den svenske konkurrent ikke er med, svarer Vipps-sjef Garborg følgende:

– Vi glade for å kunne inkludere Swish på et senere tidspunkt. Det er ikke noen annen grunn enn at vi nå har fokusert på disse tre selskapene.

Han understreker også at selskapet fremover vil ønske andre europeiske banker og betalingsløsninger velkommen i samarbeidet.

Prioriterer betalinger på tvers av grensene

Selskapet vil prioritere å få på plass tjenester som skal gjøre det mulig å gjøre betalinger på tvers av grensene. Han informerer at selskapet også ser på andre tjenester som «betal senere»-løsninger og hjemmelevering.

Fusjonen krever godkjennelse fra relevante regulatoriske myndigheter som Europakommisjonen. Dermed må selskapet avvente utviklingen og tilgjengeliggjøringen av felles tjenester og en felles plattform.

– Vi er utålmodige med å komme i gang, men vi er avhengig av godkjennelse fra relevante myndigheter. Enn så lenge vil de ulike tjenestene bli tilbudt slik de er i dag.

DNB-sjef blir styreleder

Rune Garborg vil ta over som sjef for det nye selskapet, mens styreleder i Vipps og konsernsjef i DNB, Kjerstin Braathen, vil fungere som styreleder. Administrerende direktør Claus Bunkenborg i Mobilepay vil bli en del av ledelsen.

Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB. er styreleder i Vipps, og går også inn som styreleder i det nye selskapet.
Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB. er styreleder i Vipps, og går også inn som styreleder i det nye selskapet. (Foto: Elin Høyland)

Eierskapet blir fordelt mellom de tre selskapene, der Vipps vil eie 65 prosent, Danske Bank 25 prosent og OP Financial Group ti prosent.

− Dette vil skape et mye sterkere utgangspunkt for å gi kundene våre flere og enda bedre løsninger i et raskere tempo. Vi har en klar ambisjon om å gjøre det mulig for brukere å betale på tvers av landegrenser med lommeboken i de nordiske landene, sier Claus Bunkenborg i meldingen.

– Dette er en viktig milepæl i Vipps sin historie. Vi er glade, spent og fornøyd med å ha kommet så langt, sier Braathen.

Hun forteller at styret har vært tett på sammenslåingsprosessen.

– Tre sterke merkevarer slår seg nå sammen, og Vipps går fra å ha fire til 11 millioner brukere. Det pågår enorme endringer både lokalt og globalt i betalingsmarkedet, særlig etter pandemien. Nå kan vi konkurrere med store globale aktører. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.