Amerikanske sanksjoner mot det kinesiske statseide tankrederiet Cosco, droneangrep mot oljeanlegg i Saudi-Arabia og sterke oljeetterspørsel fra raffineriene inn mot den kaldeste tiden av året, har bidratt til å sende tankratene til himmels, spesielt for de lengste strekkene.

Verdiløft for Fredriksen og Fredly

I kjølvannet har tankaksjer verden over skutt i taket, best illustrert her hjemme med John Fredriksen-dominerte Frontline, som er opp over 25 prosent den seneste uken, og som dermed har mer enn doblet seg siden nyttår.

Tilsvarende utvikling ser man i Arne Fredly-dominerte Hunter Group, som med en oppgang på over 25 prosent den siste uken har steget nær 60 prosent siden nyttår.

Kursutviklingen har økt Fredriksens og Fredlys shippingverdier med henholdsvis fklere milliarder og flere hundre millioner kroner.

Fredag stiger Frontline nær ni prosent, mens Hunter er opp over fire prosent, etter et hvileskjær torsdag, som brøt fire dagers sammehengende oppgang.

Oppturen følger i fotsporene av betydelig rateoppgang, som igjen har fått følge av sterke anbefalinger fra meglerhusene. Både DNB, Pareto og Danske Bank oppjusterte kursmålene på sine tankkjøpsanbefalinger tidligere denne uken.

Ratene opp over 100.000 dollar

VLCC-ratene stiger til over 300.000 dollar per dag fredag etter et missilangrep på et iransk tankskip utenfor den saudiarabiske havnebyen Jeddah fredag, melder Tradewinds, ifølge TDN Direkt. Det er opp fra i underkant av 200.000 dollar per dag torsdag.

Toppsjef Huge de Stoop i Euronav, det største uavhengige tankrederiet på New York-børsen, mener de fundamentale forholdene i tankmarkedet er sterke. Han er ikke overrasket over å se et mye bedre tankmarked i fjerde kvartal, melder TDN Direkt.

På DNB Markets' årlige Nordic High Yield-konferanse torsdag påpekte tanktoppen at markedet er svært volatilt. Det er derfor umulig å si hva ratene vil være om noen måneder, selv om aktiviteten i raffineriene kommer tilbake og økt oljeeksport fra USA er støttende faktorer, mener han.

- Vi er veldig optimistiske for fremtiden da mange elementer som kan ha en påvirkning på tankmarkedet, så er mange av dem permanente. De kan bare bli ødelagt av ytterligere flåtetilbud, men flere ordre er bare tilgjengelig om 18-24 måneder, sier han.

Avventer rensesystem-beslutning

Euronav er notert på New York-børsen med en børsverdi på over 2,3 milliarder dollar.

Ifølge en Euronav-oppdatering fra tidlig september knyttet til nye maritime miljøkrav som inntrer neste år (IMO2020) fremkommer det at Euronav har kjøpt 420.000 tonn med LSFO til en gjennomsnittlig pris på 447 dollar pr tonn.

De Stoop sier til TDN Direkt at de har tatt en konservativ tilnærming til de kommende IMO 2020-reguleringene, ikke en spekulativ en.

- Hva gjelder rensesystemer (scrubbere) kommer vi ikke til å ta et valg før slutten av året eller tidlig neste år, fordi vi vil avvente og se hvordan forward-kurven utvikler seg. Vi vil forsikre oss om hva LSFO-prisen er, sier han.

Har lagret olje

Euronav-sjefen sier at å kjøpe inn store mengder svovelfattig drivstoff (LFSO) nå er en arbitrasje ytterst få andre kan gjøre, fordi det er veldig få med en ULCC med en kapasitet til å lagre 3 millioner fat olje, som Euronav har gjort.

- Jeg kan ikke trade en ULCC som en VLCC og tjene mer enn 100.000 dollar per dag på skipet, så alternativkostnaden er lav. Hvis noen andre ønsker å gjøre hva vi gjør må de ta ut en VLCC eller Suezmax ut av flåten og gå glipp av alternativkostnaden. Det er et annet spill enn hva vi spiller, sier han til TDN Direkt.

Pareto Securities skriver fredag i en oppdatering at VLCC-ratene var på 158.030 dollar torsdag, en økning på 28 prosent fra foregående handelsdag.

Meglerhuset peker også på eksplosjonen på et iransk oljetankskip utenfor den saudiarabiske havnebyen Jeddah fredag kan lede til ytterligere spenninger, ineffektiviteter og forvirring i Persiabukta, noe som bør gagne tankmarkedet ytterligere.

Okeanis Eco Tankers stiger også markert på Oslo Børs fredag, der aksjen er opp over ni prosent. Det bringer avkastningen opp over 22 prosent den siste uken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.