Den australske konkurransemyndigheten ACCC (the Australian Competition and Consumer Commission) fremstiller Wallenius Wilhelmsen Ocean for en føderal domstol. Selskapet er tiltalt for kartellvirksomhet, opplyser Wallenius Wilhelmsen i en børsmelding fredag.

I juli 2015 startet ACCC en etterforskning av påstått kartellvirksomhet i bilskipsindustrien mellom 2009 og 2012. Wallenius Wilhelmsen Ocean skriver i børsmeldingen at selskapet har samarbeidet med ACCC i deres etterforskning. Saken er nå henvist til den føderale domstolen.

Tiltalen mot Wallenius Wilhelmsen gjelder angivelig kartellvirksomhet om internasjonal frakt av kjøretøyer til Australia mellom juni 2011 og juli 2012.

– Det som er blitt kunngjort av ACCC i dag, er det første skrittet i den formelle rettsprosessen som starter med en tiltale, og der selskapet blir bedt om å møte i retten, skriver Wallenius Wilhelmsen.

Fikk 210 millioner i bot

– Selv om vi beklager at det har kommet til dette, er vi glade for at denne saken nå har startet sin formelle gang. Selskapet samarbeider med ACCC i etterforskningen og vil fortsette å jobbe med domstolen for å kunne konkludere, skriver selskapet i en børsmelding.

Carine Møller Mortensen, kommunikasjonssjef i Wallenius Willhelmsen, sier rederiet ikke har tatt stilling til anklagene på nåværende tidspunkt.

– Dere bestrider ikke anklagene?

– Først må vi sette oss ned og se på dette ordentlig. Vi samarbeider fullt ut med ACCC, sier hun til DN.

Det globale bilfraktrederiet K-Line ble i august idømt en bot på 34,5 millioner australske dollar av en føderal domstol i Australia etter å ha erkjent straffskyld for kriminell kartellvirksomhet i den samme saken.

Boten er den største ACCC noen gang har gitt i en lignende sak og utgjør med dagens valutakurs rundt 210 millioner kroner.

Fikk redusert bot

Boten til K-line ble redusert fra 48 millioner dollar fordi rederiet tidlig erkjente forholdet og samarbeidet med myndighetene.

Ifølge nyhetsnettstedet FreightWaves besto kartellet som K-Line deltok i blant annet av rederiene Mitsui OSK, Toyofuji Shipping, Nissan Motor Car Carrier, og Wallenius Wilhelmsen Logistics.

Samarbeidet i kartellet skal ha dreid seg om å ikke konkurrere om hverandres oppdrag, og forsøk på å kontrollere frakt-rater.

– Dette er den tredje rettsprosessen som involverer et internasjonalt shippingselskap som driver med påstått kartellvirksomhet som er underlagt under konkurranse- og forbrukerloven, sier leder for ACCC, Rod Sims i en pressemelding.

To selskaper bøtelagt

Forholdene blir ifølge ACCC etterforsket i flere land, deriblant USA. Tidligere har to andre rederier blitt dømt i kartellsaken Wallenius Wilhelmsen nå er anklaget for å være en del av.

I tillegg til K-Line, ble det japanske shippingselskapet Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) ble i 2017 dømt til å betale en bot på 25 millioner australske dollar, eller rundt 150 millioner norske kroner,.

Kartellet skal ha blitt tvunget til å avslutte sitt samarbeid i september 2012 da japanske og amerikanske konkurransemyndigheter gjennomførte en razzia mot flere av de involverte rederiene. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.