Netthandel, svak prisstigning på forbruksvarer og tendenser til overetablering har slått bena under handelsaksjene i 2018.
I dag er det tre rene handelsaksjer som er notert på Oslo Børs, og alle har opplevd et stygt fall inneværende år:
- Sportskjeden XXL var en børskule i to år, men har siden hatt den mest katastrofale utviklingen med et fall på 69 prosent i år. Selskapet var verdt vel syv milliarder kroner ved børsnotering i 2014, nå har verdien nådd et nytt bunnpunkt på 3,6 milliarder.
- Billigkjeden Europris, som ligger under kategorien bredt vareutvalg, har falt 26 prosent. Da selskapet ble børsnotert i 2015, var børsverdien på 7,2 milliarder kroner. Nå er den nesten halvert til 3,7 milliarder.
- Interiørkjeden Kid har falt 16 prosent i år. Investor Bjørn Rune Gjelstens «turn around case» var verdsatt til 1,2 milliarder høsten 2015 og har nå en markedsverdi på 1,4 milliarder kroner.
I XXL og Europris er aksjonærverdier for over syv milliarder kroner blåst bort siden børsnoteringen.
De store taperne
De store taperne er XXL-gründer Øivind Tidemandsen som alene har tapt 1,9 milliarder kroner i år på børsfallet i XXL. Ved inngangen til året var aksjeposten hans i XXL verdt 2,8 milliarder kroner, mens den nå er smuldret inn til 900 millioner kroner.
Andresen-familiens investeringsselskap Ferd har kjøpt seg opp i XXL gjennom hele nedturen. Ved inngangen til året var eierandelen 1,5 prosent, mens de nå er oppe i 6,1 prosent etter den siste førjulshandelen av XXL-aksjer. Underveis har Ferd trolig tapt over 150 millioner kroner i XXL.
Stenshagen Invest har vært tungt inne i både Kid og XXL. Selskapet til tidligere rallyfører Egil Stenshagen har solgt seg ned i takt med fallet til XXL. Til gjengjeld har han økt fra 2,4 til 3,6 prosent i Kid. Tapene på handelsaksjer så langt i år overstiger trolig 100 millioner kroner.
Bjørn Rune Gjelsten har tapt nærmere 100 millioner kroner på sin aksjepost i Kid inneværende år.
Også flere fond, deriblant Folketrygdfondet som har solgt seg ned i XXL, har måttet ta betydelige tap.
Tre fatale dager
XXL har hatt tre skrekkdager på børsen i år som barberte bort det meste av verdifallet. To av disse var svake resultatfremleggelser og svak underliggende lønnsomhet.
– Akkurat nå er investorene skremt fordi de tror at nettet vil ødelegge for tradisjonell retail. Jeg mener derimot at situasjonen gir muligheter, sa XXL-gründer og styreleder Øivind Tidemandsen i sommer.
Men siden har aksjen fortsatt å stupe i verdi.
Det tredje store fallet skjedde onsdag før jul da tidligere Swix-sjef Ulf Bjerknes annonserte sin avgang som XXL-sjef etter bare seks uker i jobben. Da ble det også klart at kjeden måtte bokføre et tap på 40 millioner kroner i forbindelse med Black friday-kampanjer.
Nye outlet-konsepter har tatt mye av veksten i sportsbransjen de siste par årene. Virke anslår at veksten vil være på fire prosent neste år i denne bransjen, mot 3,5 i varehandelen totalt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.