Etter å ha levert et andre kvartal over all forventning i 2020, var det knyttet stor spenning til hvordan XXL hadde gjort det i årets andre kvartal. Etter endt første kvartal uttalte XXL-sjef Pål Wibe at han hadde tro på kanonsalg i sommer, og at selskapet derfor hadde økt innkjøpene med flere hundre millioner kroner utover planlagte budsjetter.

Torsdag morgen kom fasiten. Selskapet fikk et resultat før skatt på 174 millioner kroner av en omsetning på 2,4 milliarder kroner.

Til sammenligning fikk selskapet et resultat før skatt på 158 millioner kroner av en omsetning på 2,87 milliarder kroner i samme kvartal 2020.

– Vi er ikke fornøyde med de nylige salgene og markedsandelutviklingen, sier Pål Wibe i en børsmelding i forbindelse med fremleggelsen av selskapets kvartalstall.

Det var på forhånd ventet en omsetning på 2,48 milliarder kroner og et resultat før skatt på 101,4 millioner kroner i andre kvartal, ifølge estimater fra seks analytikere, sammenstilt av Bloomberg. Dermed leverte selskapet lavere inntekter enn ventet, selv om resultatet slo forventningene.

Ved åpningstid på Oslo Børs steg XXL-aksjen fra start. Ved lunsjtider stiger aksjen syv prosent.

Selskapet fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 392 millioner kroner, mot fjorårets 404 millioner i samme periode. Det er likevel godt over forventningene, som var på 318 millioner, ifølge Bloomberg.

Foreslår utbytte

Videre oppgir XXL å være i en sterk finansiell posisjon, med likviditetsreserver på 905 millioner – ned fra 1,2 milliarder i samme kvartal 2020. Turkjeden hadde samme periode i fjor en gjeld på 295 millioner, men har nå betalt den ned til 83 millioner.

Styret i XXL vil foreslå et ekstraordinært utbytte for andre halvår på 1,98 kroner per aksje på selskapets ekstraordinære generalforsamling som holdes i september, heter det i en melding fra selskapet. Totalt planlegger styret å betale aksjonærer 500 millioner kroner i utbytte. Selskapet viser til en refinansiering av totale banklånsfasiliteter på 1,8 milliarder som årsaken til at det nå kan gå tilbake til utbyttefordeling.

Fremover forventer turutstyrskjeden at tempoet i utrullingen av butikken vil være rundt tre til fem nye butikker per år. XXL har signert to nye leieavtaler for butikkåpninger i 2021, hvorav en i Sverige og en i Østerrike. Samtidig vil XXL redusere antall ansatte i flere eksisterende butikker. Selskapet har lokaler i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Østerrike.

I børsmeldingen opplyser XXL om store investeringer i netthandelsplattformen, eksisterende butikker, infrastruktur og teknologi fremover. Selskapet anslår at kapitalutgiftene for året vil ende et sted mellom 250 og 300 millioner kroner.

Tapte én halv mrd. på vareforsinkelser og stengte butikker

Ved inngangen til andre kvartal holdt sportsutstyrskjeden 20 av totalt 37 varehus i Norge stengt, og seks av syv i Østerrike. De fleste av de stengte varehusene var i Oslo og omegn, som vanligvis er de mest innbringende områdene.

En drøy måned inn i andre kvartal kom det flere lettelser i koronatiltak på Østlandet. 6. mai kunne XXL åpne dørene på samtlige av dets varehus. XXL har meldt om særlig stor etterspørsel innen vannsport, jakt og friluftsliv, samt tennis og golf, for å nevne noe. Likevel anslår selskapet å ha tapt om lag 200 millioner kroner i kvartalet på de stengte butikkene.

Økende smitte og vaksineforsinkelser i årets første kvartal gjorde det likevel sannsynlig at det ville bli norgesferie også i år. Wibe og XXL gikk derfor offensivt til verks ved å øke innkjøpene med flere hundre millioner.

– I fjor så vi at vi holdt på å gå tom for varer utover i sesongen, så nå har vi tatt grep for å hindre at det skjer igjen. Vi tror på et kanonbra salg i sommer. Vi solgte kajakker og båtutstyr i store kvanta i februar – da kan du tenke deg hvordan dette blir i mai og juni, sa Wibe i slutten av april.

XXL har også vært rammet av en vareknapphet som har rammet stor deler av detaljhandelen, noe som toppet seg da skipet Ever Given satte seg på tvers i Suezkanalen. Sykkeldeler og treningsutstyr er blant varene som har vært vanskeligst å få tak i.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at den sene leveringen av produkter innenfor sykkelkategorien medførte et tap på 250 millioner kroner. Kategorien utgjorde dermed 20 prosent av turkjedens salg, som er et fall fra 26 prosent i samme periode foregående år.

Aksjen flatet ut

XXL-aksjen, som hadde vært på en årelang og tilsynelatende endeløs nedtur, nådde et bunnpunkt på 3,4 kroner i mars 2020.

Pål Wibe kom inn som sjef 1. april i 2020, mer eller mindre samtidig med at en ny finansieringsløsning kom på plass. Kombinert med knallsterke salgstall og positive analyser utover året, var det med på å gjøre XXL til en av koronaperiodens store børsvinnere. Fra mars til oktober steg aksjen til kurs 28 kroner, tilsvarende en økning på hele 700 prosent.

Etter nye nedstengninger og omfattende koronatiltak i november i fjor, falt aksjen raskt ned til kurs 20 kroner – et terreng den har holdt seg i siden.

Før børsåpning torsdag omsettes aksjen for 18,80 kroner, som er en nedgang på nær 20 prosent fra samme tid i fjor, og 33 prosent fra fjorårets toppunkt. Aksjen har likevel steget over 400 prosent fra bunnpunktet i mars i fjor, og Pål Wibe er blant dem som har ridd oppturen.

Blant analytikerne som har oppgitt anbefaling har fire av dem kjøp, tre hold, og to selg. Kursmålet varierer mellom 13 og 29, med et gjennomsnitt på 21,62, ifølge Bloomberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.