– Vi er en norsk nettbutikk for unge, urbane og stilbevisste jenter. (...) Vi er jenter som heier på jenter.

Slik presenterer den XXL-eide nettbutikken Louds seg på sin hjemmeside. Snart stilner heiaropene, for etter nok et svakt kvartal har sportskjeden XXL valgt å legge ned Louds.

– Resultatene har vært litt bak forventningen, og omsetningen har ikke nådd det nivået vi hadde håpet på. Vi har veldig mye annet på tallerkenen nå, og Louds krever mye oppfølging og tar oppmerksomheten vekk fra viktigere ting. Fremover vil vi fokusere mer på kjernevirksomheten, sier midlertidig XXL-sjef Tolle Grøterud.

Han opplyser at Louds oppnådde «noen millioner» i omsetning.

Kritisert for machokultur

Kapitulasjonen i kampen om urbane kvinner, kommer kort tid etter at sportskjeden XXL var i hardt vær for det som er blitt beskrevet som en machokultur. Ifølge nettavisen E24 ble ansatte blant annet beordret til armhevinger dersom de kom for sent på jobben. Ved ett av varehusene skal de ansatte ha feiret konkurrentens konkurs med kake, jubel og dans.

– Det har kommet frem en del saker i det siste som jeg må si at jeg er flau over, sa XXL-gründer Øivind Tidemandsen til DN i begynnelsen av juli.

XXL-sjef Tolle Grøterud avviser at XXL nå gir opp kampen om kvinnene.

– Beslutningen om å legge ned Louds ble tatt for noen måneder siden og før disse medieoppslagene. XXL vil satse videre på både damer og menn og ønsker å betjene dem bedre gjennom den eksisterende plattformen, sier Grøterud.

Unngikk bildetukling

Det var tidligere XXL-sjef Fredrik Steenbuch som i fjor sommer stolt lanserte planene for XXLs nye kvinnesatsing.

– Nettstedet retter seg inn mot sportsfashion. Denne gangen vil vi teste noe vi kaller ikke-XXL. Vi forsøker å finne en ny business som skal modernisere oss, sa Steenbuch til DN den gang.

Alt tyder imidlertid på at XXL ikke lykkes i sitt forsøk på å være noe annet enn seg selv. Den nåværende XXL sjefen forteller at nettbutikken vil legges ned på en kontrollert måte og at ingen mister jobben.

– De tre ansatte i Louds er allerede tenkt inn i andre roller i eksisterende virksomhet, sier Grøterud.

Etter kun ett år i drift velger XXL å legge ned nettbutikken Louds.no. Skjermdump av selskapets hjemmeside.
Etter kun ett år i drift velger XXL å legge ned nettbutikken Louds.no. Skjermdump av selskapets hjemmeside. (Foto: Skjermdump)

– Vi i Louds er opptatt av å være et godt forbilde for jenter! Vi ønsker å representere et mangfold og vise frem produkter og modeller helt ekte og naturlig, skriver Louds på sine hjemmesider.

Louds lovet blant annet å aldri retusjere bilder for å vise frem produktene på en naturlig og troverdig måte.

Vekstbrems

I mange kvartaler på rad har XXL skrytt av kraftig vekst i netthandelen, men i andre kvartal har veksten bremset helt opp og snudd til nedgang. Ifølge fredagens ferske resultatrapport falt inntektene fra netthandel med 0,9 prosent i andre kvartal og endte på 347 millioner kroner.

Ifølge selskapet skyldes nedgangen sterkere søkelys på lønnsomhet, målt ved bruttomarginen, og et ønske om å redusere varebeholdningen. Nå lover XXL å bruke mer penger på markedsføring innen netthandel.

For XXL som helhet falt omsetningen med 6,2 prosent i andre kvartal, sammenlignet med samme kvartal 2018. Inntektsfallet skyldes blant annet at XXL har strammet inn på hvor ofte det skal kjøres salg. Fredag slo imidlertid selskapet fast at det fremover vil ta av seg hanskene og kjempe mer aggressivt på pris for å snu utviklingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.