Sportsutstyrskjeden XXL leverer et resultat før skatt på 58 millioner kroner i andre kvartal. Dette er en halvering fra et overskudd før skatt på 120 millioner kroner i samme kvartal året før, men like fullt bedre enn i første kvartal da selskapet tapte 23 millioner kroner før skatt.

På forhånd var det ifølge TDN Direkt ventet at kvartalet ville ende med et overskudd før skatt på 93 millioner kroner. Aksjen stuper fra start på Oslo Børs fredag og er etter en snau times handel ned over 13,5 prosent.

– Selv om vi opererer i en utfordrende sportsutstyrsmarked med negativ vekst i kjernemarkeder i Norden så langt i 2019, er ledelsen skuffet over utviklingen i salgene. I andre halvår har XXL planer om å øke investeringer i markedsføring, spesielt i e-handel. XXL jobber med flere initiativer for å snu den negative salgsutviklingen, bedre marginene ytterligere og samtidig redusere arbeidskapital, skriver XXL i sin resultatrapport.

XXL skriver videre at selskapet venter at det fremover vil bremse ned takten på å rulle ut butikker og konsentrere seg om nye butikker i Østerrike og Sverige. Samtidig kommer kjeden til å skalere ned størrelsen på flere eksisterende butikker.

Fallende omsetning

Fredagens ferske kvartalstall viser at XXL omsatte for 2,19 milliarder kroner i andre kvartal, en nedgang på 6 prosent fra 2,33 milliarder i samme kvartal 2018.

På forhånd var det ifølge TDN Direkt ventet at XXL ville øke omsetningen til 2,39 milliarder kroner i kvartalet.

I andre kvartal i fjor satset XXL på høye volumer ved å kjøre billige kampanjer. Det ga en positiv effekt på salgene, men en negativ effekt på bruttomarginene. I år var det motsatt, ifølge selskapet. XXL konsentrerte seg i første halvår om å kontrollere bruttomarginene og å redusere lagerbeholdningen. Det slo rett inn i inntektene og gjorde at den sammenlignbare omsetningen falt med 11,1 prosent

– Spesielt juni viste seg å være en utfordrende måned for XXL, skriver selskapet.

XXL legger i sin rapport vekt på at bruttomarginen steg fra 38,5 til 39,2 prosent i andre kvartal, sammenlignet med samme periode året før.

Varsler priskrig

For å bøte på den fallende omsetningen varsler nå XXL at selskapet vil gå mer offensivt inn i priskrigen igjen.

– På vei inn i tredje kvartal vil XXL kjempe mer aggressivt på pris, skriver sportskjeden i sin resultatpresentasjon.

Driftsresultatet i kvartalet var på 98 millioner kroner, mot ventet 137 millioner. Dette er en betydelig nedgang fra 139 millioner i samme kvartal året før.

Samlet for første halvår leverer XXL et resultat før skatt på 34 millioner kroner, en nedgang på 69 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Turbulent år

XXL har vært i hardt vær den siste tiden. Ikke bare har selskapet levert skuffende vekst og lavere resultater enn ventet, men en machokultur blant de ansatte har også fått mye oppmerksomhet i pressen.

– Det har kommet frem en del saker i det siste som jeg må si at jeg er flau over, sa XXL-gründer Øivind Tidemandsen til DN i begynnelsen av juli.

I juni ble det kjent at oppkjøpsfondet Altor kjøper seg opp til en eierandel på drøyt 12 prosent i XXL. Gründer og styreleder Øivind Tidemandsen solgte selv 2,4 millioner aksjer til Altor.

– Jeg håper at det å gi fra meg de aksjene til en lav kurs, vil bidra så mye at jeg angrer på at jeg solgte dem om et par år, sa Tidemandesen til DN den gang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.