Etter måneder med forhandlinger, potensielle brudd, og nye forhandlinger, skal Yahoo og Verizon nå være nær en avtale, skriver the Wall Street Journal.
Kjernen i de nye forhandlingene skal være at prisen på 4,83 milliarder dollar, 40,23 milliarder kroner med dagens dollarkurs, skal kuttes med opp til 350 millioner dollar, 2,9 milliarder kroner.
I tillegg skal de to partene dele kostnadene fra hackerangrepene likt mellom seg, melder WSJ. Det er kilder som sitter sentralt i prosessen som er bakgrunnen for WSJs artikkel.
Forhandlet om sluttvilkår
Det avtalte salget av Yahoos kjernevirksomhet til internett- og mobilgiganten Verizon har blitt utsatt i flere måneder.
Det var ventet at avtalen skulle sluttføres i løpet av inneværende kvartal, men på grunn av «arbeid som kreves for å møte sluttvilkår» er den utsatt til neste kvartal, opplyste Yahoo i forbindelse med fremleggelsen av selskapets kvartaltall 23. januar.
Nå kan det imidlertid se ut som at forhandlingene har hatt raskere fremdrift enn det Yahoo så for seg under resultatfremleggelsen.
Ifølge WSJ er kjøpet av Yahoo et viktig ledd i Verizons plan for å ta opp konkurransen mot Alphabet Inc.’s Google and Facebook i markedet for digitale annonser. Verizon er på utkikk etter nye inntektskilder, fordi selskapets kjernevirksomhet innen mobiltelefoni er moden og under hardt press fra konkurrenter.
Hackerangrep rammet 1,5 milliarder Yahoo-brukere
Verizon ville i utgangspunktet by 41 millioner kroner for Yahoo, men kort tid etter at tilbudet kom i august i fjor startet trøbbelet for Yahoo.
I september i fjor opplyste Yahoo 500 millioner Yahoo-brukere ble hacket i 2014. I desember informerte de om et nytt hackerangrep, dette i 2013, som hadde berørt over én milliard brukere.
Var en viktig spiller
Verizons oppkjøp av Yahoo sees på som et noe trist sorti for sistnevnte. I 1999 hadde Yahoo en posisjon som kan sammenlignes med nåtidens Facebook eller Google.
Mens det sosiale nettverket Facebook og internettselskapet Google, som er notert på børs under navnet Alphabet, er regnet som to av de mest vellykkede internettselskapene i verden med markedsverdi på henholdsvis 370 og 580 milliarder dollar, kan ikke det samme lenger sies om Yahoo. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.